MORE: Einar Halldin er charterselskapeieren som også har blitt verftseier.

More 40 til Norge

More Boats i Kroatia utvider fabrikken for å dekke etterspørselen.

Publisert Sist oppdatert
MORE: Den nye 40-foteren skal bli en båt som blir egnet for både tur og regattaseiling. Konstruktøren vil også sørge for at båten får gunstig måletall i ORC.

Det er solgt flere More 40 kun ut fra tegninger. Faktisk er ikke tegningene heller helt klare. Ideen er at de ti første båtkjøperne skal være med å påvirke sluttproduktet. Det for er ikke kjøldybden, vekten eller seilarealet avgjort. Det som er klart er at båten skal ha tre lugarer og to bad, og blir bygget etter samme filosofi som More 55.

Utvider verftet

More Boats leier fabrikklokale i Kroatia, og fikk nøklene januar 2015. 10 måneder senere seilte første båt, etter en prosess på utvikling av former, oppsett av fabrikk, og ansettelse av 30 arbeidere. Å få tak i folk har vært enkelt. De fleste kommer fra Salona hvor de har hatt tilsvarende arbeidsoppgaver. Også verftsledelsen kommer fra Salona.

I løpet av april skal verftet overta nytt fabrikklokale. Dagens er på 1000 kvm, og det nye blir dobbelt så stort. Båtene som er i produksjon i det gamle lokalet skal gjøres ferdig der de står.

Kort frist

Se video fra test av More 55:

Bygget for Atlanteren, testet i kuling

 

 

 

 

VOKSER: More Boats\' lokale i Kroatia er alt blitt for trangt. Nå dobles gulvarealet.
DESIGN: Maurizio Cossutti står også bak linjene til More 40.
STØP: MoreBoats produseres på en moderne vis. Vakuum støp gir høyere styrke og lavere vekt. Det er også bedre for helsen til arbeiderne.