Fantasi 37

OVER ATLANTEREN: Noe av det første Edvard Hambro gjorde etter å ha kjøpt sin Fantasi 37, var å seile tomannsregattaen TwoStar over Atlanterhavet.
PÅ MASTEN: Ingen fall eller kontroll-liner er trukket til cockpiten, så Edvard må frem på masten for å gjøre justeringer.
SALONG: Et vakkert, buet halvskott markerer overgangen til salongen, som er preget av gedigent håndverk.
BYSSA: Mat har en sentral plass i Edvard Hambro og Agnes Moxnes’ liv, og derfor er byssa sjøvennlig og velutstyrt.
FORUT: Lugaren forut byr på båtens eneste dobbelkøye. Akter er det to enkelkøyer på hver side under cockpiten.
KARTBORD: Kartbordet byr på raus plass til å planlegge store overfarter på papirkartene.
WC: Toalettrommet er trangt og WC-en tverrstilt, men man sitter trangt og stødig under seilas.
BLYGLASS: Byssa er utstyrt med elegante skap med blyglass-vinduer.
BOKHYLLE: Bøker er vesentlig for Edvard og Agnes å ha om bord, og de er plassert i fint integrerte hyller i salongen.
KLASSISK: «Sasha X» viser et klassisk, positivt akterspeil til alle som seiler bak henne.
COCKPIT: Fantasi 37 byr på en trygg cockpit på havet, men genuavinsjene står for langt frem for rormannen. For å få lagt nok kraft i vinsjingen må Edvard gjerne stå med et ben utenfor sargen.

Kjærlighet ved første blikk

Noen ganger finner man båten man bare må ha – og som man ikke vil skille seg fra.

Publisert Sist oppdatert

Vi kjenner alle bruktbil-dillemmaet. Hvor lenge skal du fikse på en gammel bil før det ikke lønner seg lenger? Men hvordan er det når båten du har hatt siden den ble bygd begynner å se så sliten ut etter 30 år, selv om du har stelt pent med den? Hvis den var en bil ville du nok bare skiftet den ut, eller rett og slett vraket den. Men båten din? Jeg mener, båten som du har bestilt og fått bygd spesielt til deg, av båtbyggere som virkelig elsket å lage båter, på et verft du besøkte i mange somre etterpå – ikke fordi det var noen feil med båten, men fordi du nå liksom tilhørte «familien». En båt som har tatt vare på deg i all slags vær, som med sitt varme interiør har vært et godt hjem i nære og fjerne farvann. Som er breddfull av minner.

Selv om Edvard Hambro trivdes med å pusse og fikse, så likte han bedre å seile enn å vedlikeholde. Og det er vel ikke akkurat et svik å lese båtbrosjyrer og magasiner, det gjør jo alle, og av og til tenke at det kunne vært fint å stå litt høyere på kryssen, i en båt som er litt mer letthåndterlig, mer moderne innredet…

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER