ENKEL: RF10 skal kunne seiles av amatører, men er i stand til å seile i hastigheter opp mot 30 knop.

Foiling for pensjonister

TF10 er en trimaran med foiler som skal være trygg og enkel.

Publisert Sist oppdatert
TRYGG: Sikkerhet har vært et fokus under utviklingen.

Den nye trimaranen på 11 meter kom på vannet i sommer og er bygget av nederlandske DNA. Bak båten står fem seilvenner fra seilbyen Newport, Rode Island i USA. Ideen er å skape en klasse som en bro mellom America’s Cup seiling og klubbregatta. En båt som byr på moderne seilteknologi som de fleste kan seile, bygget etter en streng entypeklasse.

Seilerne bak båten har bakgrunn fra klasser som J/105, Melges og Club Swan 42.

Tryggere med tre skrog

Det har dukket opp en rekke katamaraner med foiler. Flying Phantom, GC 32 er klasser som alt er etablert internasjonalt. I fjor var den franske katamaranen Easy to Fly nominert i klassen for Årets båt i Europa, en 26 foter som skal passe inn mellom 18 fots lange Flying Phantom og 32 fots lange GC, men tross navnet. Katamaranen løftet seg lett, men kervde relativt kyndige seilere for å både rigge båten, og for å seile den.

Gjengen bak TF10 mener det er enklere med en trimaran. En slik konstruksjon har mer volum, og faren for å tippe over nesa, eller kullseile, skal være lavere.

Men om båten skulle kullseile, så er det oppdrift i mastetoppen, slik at den vil bli liggende på siden.

Elektronisk styring

En utfordring med foiling er å få båten til å holde seg jevnt oppe i lufta. For å gjør det enklere å foile blir vinkelen på foilene justert automatisk ved hjelp av elektronikk. Det skal gjøre båten enklere å seile. Alle halinger har god uveksling, og roret er vel balansert. Det skal gjøre at det ikke kreves store muskler for å seile båten. Den skal være egnet for unge og gamle.

Strenge klasseregler

Båten blir levert slik den skal være i en regatta. Det er ikke tillatt med noen form for oppgarderinger. Båten skal være god for hastigheter opp mot 30 knop. Trimaranen har sideskrog som klappes inn mot hovedskroget, og den skal kunne enkelt rigges ned og settes på en henger. Den skal være mulig å trekke med en vanlig bil.

Lang erfaring

DNA Performance Sailing, verftet bak båten har lang erfaring med å bygge foilene båter. Verftet har en lang historie for å bygge sterkt og lett med karbon. Verfte bygde også den foilene 40-foteren G4, for Gunboat.

TF10 er nominert til Årets Båt i Europa, og vil bli testet i høst. I klassen for spesielle båter er det tre båter, to av disse har foiler.  Du finner de nominerte båtene her.

 

FOILING: Easy to Fly skal være enkel å foile. Vi seilte båten i fjor, og var det var med proffe.
ELEKTRONIKK: Foilene blir automatisk justert.