POLSK: Delphia utvikler to nye modeller med moderne design.

Nytt liv i Delphia

Den polske storprodusenten utvikler nye modeller med internasjonal designer.

Publisert Sist oppdatert
FACELIFT: Sun Odyssey 319 bygges av Delphia, og er en Delphia 31 med en oppfriskning.
STOR: De siste årene er det Dephia 47 som har blitt solgt i Norge, verftets største modell inntil 50+ kommer på vannet.

Det er ingen tvil om at Delphia bygger gode båter. Problemet med det polske verftet er at de ikke har hengt med på designutviklingen de siste 10 årene. Det betyr ikke at verftet ikke har hatt nok å gjøre. Delphia bygger båter for svært mange andre verft, de har også gjort stor utvikling av motorbåter, samt forsøkt å få liv i Maxi igjen. Maxi 1200, designet av Pelle Petterson er en flott båt, men Delphia mangler nettverk for å få båten ut i markedet. Nå bygger også Delphia seilbåter for Jeanneau. Nye Jeanneau 319 er en Delphia 31 med facelift, konstruert av Andrej Skrzat.

Les test av Maxi 1200 her

Engelsk design

Tony Castro har fått ansvaret for å utvikle to nye Delphia-modeller, og de viser en helt ny kurs for verftet. Tony Castro jobber også med Delpia under Maxi-prosjektet, men da hadde han kun ansvaret for interiøret.

Delphia 42 skal på vannet alt til sommeren, mens den større modellen på over 50 fot, ligger lengre frem i tid.

Castro har gitt båtene ett moderne internasjonalt, eller skal vi si litt fransk/italiensk-formspråk. 42-foteren blir hele 4,27 meter bred. Båten skal veie 8967 kg. Seilarealet blir på 90 kvm. Det som er kjent av data gjør at båten ligger tett opp mot Sun Odyssey 440. Også den polske nyheten skal leveres med to, tre eller fire lugarer.

Nye lys

Delphia 42 vil sette rekord med antall skrogvinduer. Ikke nok med det. Aldri har overbygget vært pepret med luker.

Les også test av Delphia 47 fra 2009.