Søk i arkivet

TRIMARAN: Astus 20.5 er en billig flerskrogsbåt med overnattingsmuligheter.
TRIMARAN: Astus 20.5 er en billig flerskrogsbåt med overnattingsmuligheter.

Morsom seiling til en hyggelig pris

Astus er kjent for prisgunstige trimaraner. Astus 20.5 har også riktig design. 

SPREK: Astus 16.5 får en
storebror som lanseres under messen i Dusseldorf i januar.

SPREK: Astus 16.5 får en storebror som lanseres under messen i Dusseldorf i januar.

Astus bygger trimaraner for hyggeseiling med enkle praktiske løsninger. SEILmagasinet har testet Astus 20 i 2008 og Astus 24 i 2015. 

I 2016 lanserte Astus en 16-foter som var et steg opp innen design og finish. 16-foteren er utviklet av VPLP, konstruktørene som står bak det meste av de raske trimaranene som har blitt bygget de siste 10 årene, som «Macif». VPLP står også bak Lagoon. 

Selv om Astus ikke har forhandler i Norge, så har det blitt solgt et par. Jeg testes Astus 20 i Tønsberg, og på Bygdøy er det en Astus 16.5.

Les mer om Astus 16.5 her

Større utgave av Astus 16.5

Astus 20.5 vil bli lansert under messen i Dusseldorf i januar 2018. Også denne båten er designet av VPLP, og har fått et moderne formspråk. Men de praktiske detaljene er beholt. Astus er kjent for sine teleskopiske utriggere. Sideskrogene kan enkelt skyves inn mot senterskroget, uten at stabiliteten forsvinner. 

I motsetning til Astus 16.5, så blir det mulig å overnatte i Astus 20.5, men her snakker vi kun som et alternativ til telt. Båten har også svingkjøl og ror, som gjør at den kan seiles opp på en strand. 

Aldri før har det vært mulig å kjøpe en seilbåt som kan seile 20 knop med overnattingsmuligheter. Astus 20.5 skal koste 24 700 euro inkludert moms og seil. Det betyr at du kan få den for under 250 000. 

To utgaver

Astus 20.5 kommer i en tur-, og en sports-versjon. Sportsversjonen vil bli bygget med vakuumstøping. Ha oppgradert dekksutstyr, mer seil. Med sportsutgaven er det også mulig å få karbonmast. Med denne utgaven tar Astus et stort steg mot performancemarkedet, og egenskaper som matcher båtens moderne linjer. 

Les test av Astus 24: Fartsoplvelse med støttehjul

En annen type seiling

SEILMagasinet forsøkte det enkle seillivet i sommer, og var på tur fra Stavanger med en Dragonfly 25. Det er en båt til nesten en million kroner, men har også mer komfort. Vår erfaring med å seile flerskrogsbåter er jo mindre båtene er, jo morsommere er de å seile. Det er ikke toppfarten som gir det deilige suget i magen, det er akselerasjonen. 

Å seile små katamaraner på tur er mer friluftsliv, enn slik seiling vi er vant med. Barna elsker det i hvert fall. 

På tur med liten trimaran, les: Det enkle båtlivet

TUR: Astus er alene om sitt konsept
på markedet. Det er langt mer kostbart å bygge
flerskrogsbåter, fordi kreftene er større, men det
franske verftet makter å holde prisen nede.

TUR: Astus er alene om sitt konsept på markedet. Det er langt mer kostbart å bygge flerskrogsbåter, fordi kreftene er større, men det franske verftet makter å holde prisen nede.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen