Søk i arkivet

BILLIG: Vilko S 35 koster fra 45 000 euro uten moms. Både linjer og data virker forlokkende.
BILLIG: Vilko S 35 koster fra 45 000 euro uten moms. Både linjer og data virker forlokkende.

Prisbombe fra Polen

Viko 35S har italiensk design og fornuftige løsninger, men har en pris som en bruktbåt.

RASK: Vilko får ett lettere
skrog, tyngre kjøl, og mer seil, og lavere pris enn sine
konkurrenter.

RASK: Vilko får ett lettere skrog, tyngre kjøl, og mer seil, og lavere pris enn sine konkurrenter.

Polen er kjent for små billige seilbåter med snodig design. Viko har valgt italienske Segio Lupoli som designer, og har utviklet en båt som ser bra ut, og er billig. Prisen starter på 53900 euro inkludert moms (19 %) i følge Yacght.de, noe som gjør at båten vil koste under 600 000 i Norge med norsk moms og svinedyr eurokurs.  Båten lanseres under mesen i Dusseldorf.

Redder båtlivet

Båtutstillingen i Dusseldorf skuffet i 2017. Det meste av nyheter var over 50 fot, og verftene løper etter kunder med mye penger. Det er lite nyutvikling for den vanlige lønnsmotager. Svenskene gjorde båtlivet tilgjenglig for massene med Maxi og Albin og tyskere og franskmanne fulgte opp med Bavaria, Hanse, Beneteau, Jeanneau og Dufour, men disse verftene klarer ikke å skape volumer nok med sine mindre modeller. Utvalget av bruktbåter er for stort. Men Viko kan klare det. 35-foteren har alle de moderne løsningene som båtkjøpere vil ha, men som bruktbåtene mangler.

Mye for pengene

Viko 35S er større og billigere enn Sun Odyssey 349, Hanse 348, Bavaria Cruiser 34, Oceanis 350 og Dufour 360. Alle disse båtene er under 10 meter, mens Viko 35S er 10,8 meter lang, og egentlig er en 36-foter. Viko er også bred, 3,74 meter, mer enn sine konkurrenter.

Mer performance

Nyheten fra Polen har moderne linjer, men mer moderate enn de franske konkurrentene. Båten kan minne mer om en Dehler, enn en Hanse. Sammenlignet med sine billige konkurrenter, så får Vilko også mer vekt i kjølen, og større seilareal, noe som vil gi mer fart. Den er også en god del lettere, tross større skrog.

Med løygang i cockpiten, så vil også båten appellere mer til kjøpere som ønsker å seile båten aktivt.

KØYER: Vilko S 35 får
en tradisjonell planløsning. Med tre lugarer forsvinner
kartbordet.

KØYER: Vilko S 35 får en tradisjonell planløsning. Med tre lugarer forsvinner kartbordet.

To elle tre lugarer

Viko 35S tar seg veldig ut på tegninger. Båten har en moderne cockpit med doble ratt og badeplattform. Også innredningen ser lovende ut. Båten kan leveres med to eller tre lugarer. Cockpiten er lengre enn sine prisgunstige konkurrenter. Det gjør at avstanden fra leideren til salongen er mindre. Løsningen gir mer plass i akterlugaren, men byssa er krympet.

Båten blir en av mange spennende nyheter i Dusseldorf. Det meste ser riktig ut på papiret. Spørsmålet er om båten holder finish og stil med sine vesteuropeiske konkurrenter. Det vil messen i Dusseldorf i slutten av måneden vise.

Viko produserer i dag 8 modeller fra 20-30 fot. De planer om en 33, 40 og 50-foter. 40-foteren vil koste fra 78 000 euro x moms.

 

Viko 35S 

Hull lenght 10,88 m

Lenght overall with bowsprit 12,00 m

Max beam 3,74 m

Total mass from 5200 kg

Draught 1,95 m

Ballast weight 1900 kg

Berths 6

Mainsail/ Type St roach 33,80 m2

Genoa/ Type 30,00 m2

Gennaker/ Asymmetrical 75,00 m2 

Spinnaker/ Symmetrical 95,00 m2

Designer Sergio Lupoli Italian Yacht Design / SLYD

CE category A/B

Pris 45 000 Euro x moms. 

MODERNE: Den polske båten har
alle løsninger vi forventer av en moderne turseiler.

MODERNE: Den polske båten har alle løsninger vi forventer av en moderne turseiler.

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka. Mailen kan inneholde annonser.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen