Søk i arkivet

NY: Southerly 480 får premiere i Dusseldorf, men det meste minner om Southerly 47 som vi testet i 2012.
NY: Southerly 480 får premiere i Dusseldorf, men det meste minner om Southerly 47 som vi testet i 2012.
NYTT: Southerly 480 får et større dekkshus enn Southerly 47. Den får også en targabøyle med en bedre plassering av storseilskjøte.
NYTT: Southerly 480 får et større dekkshus enn Southerly 47. Den får også en targabøyle med en bedre plassering av storseilskjøte.

Ny langturseiler fra England

Southerly ble i sommer overtatt av Discovery. Nå har de utviklet en felles modell på 48-fot. Den får verdenspremiere i Dusseldorf.

SOUTHAMPTON: Southerly 47 imponerte
under testen i England i 2012.

SOUTHAMPTON: Southerly 47 imponerte under testen i England i 2012.

ANWB

Om du drar til Dusseldorf for å se på Hallberg-Rassy 44 og Amel 50, så sving innom Southerly 480 også. Både Hallberg-Rassy og Amel har latt seg inspirere av moderne designprinsipper.

Les test av Hallberg-Rassy 44 her

Både Southerly og Discovery har en historie om å bygge solide turseilere for langtur. Discovery 55 ble utviklet som den ideelle langturbåten, og Southerly er kjent for sine langturbåter med svingkjøl. Båten som blir vist frem i Dusseldorf blir Southerly 480. Det betyr en båt med svingkjøl, og som kan seiles inn på grunt farvann. Discovery 48 blir helt lik, bare med fast kjøl.

INNREDNING: Southerly 480 får
akkurat samme planløsning som Southerly 47.

INNREDNING: Southerly 480 får akkurat samme planløsning som Southerly 47.

INNREDNING: Southerly 47 har hevet salong som
fører til mange trinn.

INNREDNING: Southerly 47 har hevet salong som fører til mange trinn.

ANWB

Mistenkelig lik Southerly 47

Southerly 47 var nominert til Årets Båt i 2013, og ble testet av SEILmagasinet ut fra Southampton 2012. Skroglinjene fremstår som identiske, og det gjør også planløsningen for innredningen. Båten er bygget i høyden, og innredningen utnytter hele skroget. Det gir plass til tre store lugarer, men reduserer stueplassen. Løsningen gjør at cockpiten er høyt plassert, og gir høye karmer som reduserer fremkommeligheten inn og ut av cockpiten. Vi var heller ikke helt fornøyd med antall nivåer i innredningen, men slik blir det ofte med båter med opphøyet salong. Vi likte heller ikke båtens dype og bratte leider ned fra cockpiten.

Vi likte styreposisjonen fra kartbordet. Det får også nyheten i Dusseldorf. Båten kostet fra 6 millioner kroner da vi testet den, men da var det også bedre vekslingskurs. 

Det blir spennende å se om den nye utgaven av båten har rettet på noen av disse feilene.

Les testen av Southerly 47 fra 2012 her

SALONG: Discovery holder imponerende
høy standard i finish og kvalitet.

SALONG: Discovery holder imponerende høy standard i finish og kvalitet.

ANWB

Beste fra to verft?

Det var grisete værforhold med kraftige vindkast under testen i 2012, men båten var fantastisk god å manøvrere i de krevende forholdene. Andre båter la seg langflat og mistet styringen, mens Southerly 47 gikk på skinner. Doble ror er en av årsaken til de gode egenskapene. Vi brukte også kjølvinklen aktivt for å redusere trykket på rorbladet. Båtens vekt spilte nok også positivt inn.

Samme uke, og samme forhold seilte vi også Discovery 58. Denne båten var langt mer krevende å holde på kurs. Styreposisjonene plassert oppe på akterdekk var heller ingen god løsning. Men Discovery imponerte på kvalitet og finish. Om nyheten i Dusseldorf har egenskapene fra Southerly og finish og kvalitet fra Discovery, så er blir dette en fantastikk god båt.

Les test av Discovery 58 her

DISCOVERY: 58-foteren fra Discovery
under testen i 2012.

DISCOVERY: 58-foteren fra Discovery under testen i 2012.

ANWB

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen