Søk i arkivet

SEILGLEDE: Tricat 20 er en seilende daycruiser som går nesten like fort som de med motor, men mye morsommere.
SEILGLEDE: Tricat 20 er en seilende daycruiser som går nesten like fort som de med motor, men mye morsommere.
LETT: Astus veier under 400 kilo og har lette forskip.
LETT: Astus veier under 400 kilo og har lette forskip.
KAHYTT: Tricat 20 frister mes for turseiling.
KAHYTT: Tricat 20 frister mes for turseiling.
ASTUS: Innredningen er enklere enn Tricat.
ASTUS: Innredningen er enklere enn Tricat.
PÅKOSTET: Tricat hadde kunstig teak i cockpiten på båten utstilt i Dusseldorf.
PÅKOSTET: Tricat hadde kunstig teak i cockpiten på båten utstilt i Dusseldorf.
FERIE: Spreke små trimaraner er perfekte for dagsturer og korte overnattingsferier. Her fra ferie i Dragonfly 25.
FERIE: Spreke små trimaraner er perfekte for dagsturer og korte overnattingsferier. Her fra ferie i Dragonfly 25.

To prisgunstige franske  trimaraner

Både Astus og Tricat lanserte trimaran på 20 fot i Dusseldorf, begge med overnattingsmuligheter.

STABILT: Trimaran er lettseilt,
trygt og stabilt. Her fra seiltur fra Stavanger med Dragonfly 25
sommer 2017.

STABILT: Trimaran er lettseilt, trygt og stabilt. Her fra seiltur fra Stavanger med Dragonfly 25 sommer 2017.

Flerskrogsbåter koster mye, fordi båtens høye stabilitet gjør at det blir mye krefter på rigg og utstyr. Høy stabilitet og lav vekt gir suverene fartsegenskaper. Seilegenskapene blir bedre med tre skrog enn to. To skrog har enorm stabilitet i starten, men straks det ene skroget flyr, så reduserer stabiliteten dramatisk. Om en katamaran går rundt, så ligger den svært stabilt med bunnen i været.

En trimaran er mer som en enskrogsbåt med støttehjul. Senterskroget i midten er smalt i vannlinjen, og sideskroget til le stopper krengningen, mens sideskroget til lo løftes opp i lufta. Mens en enskrogs båt krenger i et vindkast, vil en trimaran bare akselerere. Det er denne akselerasjonen som gir fartsfølelse, og jo mindre og lettere båter er, jo mer opplevelse av fart, blir det.

Inngang til morsom seiling

Danske Dragonfly har vist verden hvordan turseiling kan gjøres på tre skrog. Dragonfly har vunnet Årets Båt i Europa en rekke ganger, og eksporterer båter til hele verden. Dragonfly er fantastiske båter. SEILmagasinet var på turseilas med deres minste modell på 25 fot ut fra Stavanger i sommer, og ble overbevist om at det enkle båtlivet er ett godt valg for mange. Problemet er prisen. Båten vi seilte koster nesten en million kroner. Du får tre Astus 20,5 for den prisen.

SEILmagasinet testet Dragonfly 25 i 2015, les: Fornuftig leketøy

KØYE: Både Astus og
Tricat har køyer for fire, men Tricat innbyr mest til
familieseiling.

KØYE: Både Astus og Tricat har køyer for fire, men Tricat innbyr mest til familieseiling.

For sporty seilferie

FROKOST: Det gjelder å
gjøre det enkelt. Utstyr og erfaring fra teltturer er en
fordel.

FROKOST: Det gjelder å gjøre det enkelt. Utstyr og erfaring fra teltturer er en fordel.

Seilferie uten do om bord kan virke som et prolem, men var ikke det.  Det påvirket selvfølgelig valg av havn, men seilturen ble gjennomført uten problemer, uten at nødbøtte måtte brukes. Både Tricat og Astus kan leveres med kjemisk do, men jeg ville gjort som franskmennene, brukt en bøtte. 

Astus og Tricat er langt enklere båter enn Dragonfly 25, men har det meste for en sporty ferie. Begge båter byr på soveplass for opp til fire personer, men ikke så mye mer. Tricat kan leveres med en utfellbar bysse. Vår sommerferie i Dragonfly viste at et lite gassbluss i cockpiten er viktigere. Vi tok den også i land for å varme opp enkle retter. 

Bil gir muligheter

Som Dragonfly kan sideskrogene skyves inn mot senterskroget, slik at båten blir smal, smal nok til å kunne henge bak en bil på veien. Men den vekt på 390 og 520 kilo, så kreves det heller ikke all verden av bil for å trekke båtene. Men båten på henger er det ingen begrensning om hvor du kan seile. Nord Norge den ene sommeren, Middelhavet den andre, eller Stockholms skjærgård. Stavanger er heller ingen dårlig utgangspunkt. 

Astus og Tricat imponerer ikke under dekk. Kahytten er mer som et fast telt. Men trimaranene byr på mye uteplass. Cockpiten er lang, og det er digg å ligge på trampolinen mellom skrogene. Båtene er CE-godkjent for fem, men det er plass til en hel skoleklasse. 

Les om seilturen fra Stavanger i Dragonfly 25 her

Enklere og billigere

TELESKOPISK: Sideskrogene på
Astus 20,5 er festes til hodeskroget i rør som kan skyves
sammen.

TELESKOPISK: Sideskrogene på Astus 20,5 er festes til hodeskroget i rør som kan skyves sammen.

Astus 20.5 starter på 25 900 inkludert tysk moms på 19 prosent. Ved rask bestilling får du med gratis gennaker på kjøpet. Tricat starter på 28 167 uten moms. Tricat oppleves som en større båt. Den veier også en del mer, 130 kg. Astus leveres i to utgaver. I sporstversjonen er senterskroget vakuumstøpt som sparer vekt. Denne versjonen har også høyere rigg om mer seil.

Den ustilte Tricat 20 på Dusseldorf er påkostet og koster ca 430 000 norske kroner med moms. Den har da Copper Coat bunnbehandlig på alle skrog, spinnakerutstyr, madrasser, nedfellbar bysse, elektronikk mm. 

Les test av Astus 24 her

BAUGSPRYD: Astus har fast baugspryd
med gennaker på rulle. Forstaget er flyttet inn fra baugen.
Også dette på rulle.

BAUGSPRYD: Astus har fast baugspryd med gennaker på rulle. Forstaget er flyttet inn fra baugen. Også dette på rulle.

Like, men forskjellige

TRICAT: Baugsprydet på Tricat
kan skyves inn. Det kan være praktisk. En gennaker på
rull kan selvfølgelig monteres.

TRICAT: Baugsprydet på Tricat kan skyves inn. Det kan være praktisk. En gennaker på rull kan selvfølgelig monteres.

Begge båter byr på fire køyeplasser, men Tricat har et høyere overbygg, og mer volum under dekk. Den har også en bedre finish. Astus fortsetter med sitt teleskopsystem for å skyve sideskrogene inn mot hovedskroget. Sideskrogene er festet mot hovedskroget i ett aluminiumsrør som går inne i ett større rør.

Tricat har hengslet bro til sideskrogene, en løsning som Dragonfly også bruker. En dyerer, men mer brukervennlig metode. Men begge båtene kan dette gjøres på vannet, noe som er en fordel om båtene skal ligge i en trang bås.

Tricat har to stikkjøler i hvert sideskrog. Astus har en svingkjøl i senterskroget. Med kjølene opp stikker Astus bare 25 cm, mens Tricat stikker 30 cm.

Les også om robåten med seil og kahytt. 

Hvilken er best?

Med sammen designer som «Macif» og «Banque Populair» så er Astus den kuleste båten. I Sport-versjon, så er den nok også den raskeste. Tricat har mer seil, men Astus er betydelig lettere. Som en båt for dagsturer er Astus det riktige valget. Med rulle på gennaker og fokk, kan seilene skiftes uten å gå på dekk. 

Men Tricat virker mer solid. Den har også en bedre kahytt. Som turbåt er Tricat et bedre valg.

Se video fra seiltur fra Stavanger i Dragonfly 25 her

TØFF: Astus har brukt samme
designer som har tegnet verdens raskeste trimaraner. Båten er
både kul og billig.

TØFF: Astus har brukt samme designer som har tegnet verdens raskeste trimaraner. Båten er både kul og billig.

 

 

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen