Søk i arkivet

RACER: Italia 11.98 ser rå ut, men dataene imponerer ikke. Kanskje nettopp det er det lave måletallet som vil gjøre båten til en vinner.
RACER: Italia 11.98 ser rå ut, men dataene imponerer ikke. Kanskje nettopp det er det lave måletallet som vil gjøre båten til en vinner.

Italia Yachts vil skape en ny vinner

Italia 9.98 har vunnet ORCi VM to ganger. På kommer det en oppfølger på 40 fot.

VINNER: Italia 9.98 har vunnet ORCi
VM to ganger. Nå får båten en storesøster.

VINNER: Italia 9.98 har vunnet ORCi VM to ganger. Nå får båten en storesøster.

Italia Yachts er mest kjent for raske turseilere med positiv hekk. Vi seilte Italia 12.98 mot X43 i Frankrike i 2016, og fant båtene overraskende like, både når det gjelder fart og løsninger. Men Italia 12.98 er en turseiler. Nye 11.98 blir bygget for å vinne VM i ORCi, men båten kan også leveres i en turversjon.

Les test av Italia 12.98 mot X43 her

Ikke ekstrem

Sammenlignet med Bjørn Erik Bjørnsens båt Aquatich 40, lansert i 2017, så blir Italia 11.98 en god del snillere. Den er to fot kortere, men litt bredere. Den nye Italieneren er også ett par hunder kilo tyngre. En kjøldybde på bare 2,1 dybde på en rask 40-foter er oppsiktsvekkende lite. Vekten på kjølen er ikke oppgitt, men formen er beskrevet som en bulbkjøl.

Les mer om Aquatich 40 her. 

KLASSISK: Italia 11.98 får en
stor cockpit, og innredningen blir bedre for regatta, enn tur.

KLASSISK: Italia 11.98 får en stor cockpit, og innredningen blir bedre for regatta, enn tur.

Stor cockpit

Cockpiten er åpen og lang. Benkene er korte. Vinsjene er plassert ut etter standard løsning. De to aktre til storseilet. Båten får tyskerskjøte. Standard leveres båten med rorkult. Da blir rormannen sittende langt fremme i båten. Det er også mulig med doble ratt. 

SEILmagasinet testet Italia 9.98 i 2015, les testen her

To bad

Innredningen er også litt spesiell. Den er nærmest helt symmetrisk. På grunn av cockpitlengden er nedgangen langt fremme. Masten kommer ned i akterkant av salongbordet. Kartbordet og byssa tar opp like mye plass. Båtens svakhet for turseiling er nok byssas størrelse. Bak byssa og kartbordet er det bad på hver sin side. Alltid ett til lo.

Båtens største bredde er bak ved akterlugarene. Overhenget bak er enormt. Båten er smal i vannlinjen, men bred over dekk.

FART: Italia vil seile 7 knop
på kryss, og må ha mer enn 10 m/s for å plane.

FART: Italia vil seile 7 knop på kryss, og må ha mer enn 10 m/s for å plane.

Stor i liten gruppe

Under ORCi VM har det de siste årene væt tre grupper, delt inn etter størrelse. Tidligere har denne inndelingen blitt gjort etter måletallet. Det ha ført til at mindre raske seilbåter med høyt måletall (båter som planer) har havnet i et startfelt med langt større båter, og ikke hatt en sjanse.

Det har derfor blitt innført et tall som skal si noe om kryssegenskapene, slik at båtene blir delt inn etter kryssegenskaper, ikke hele måletallet. Italia 11.98 får en CDL (Class Division Length) tall på 9,650 som gjør at båten vil starte sammen med langt mindre båter. Designer Matteo Polli er dyktig med å tilpasse båter ORCi-reglen. Ser vi har en design som har funnet ett hull i reglen? Er det den korte kjølen som er hemmeligheten?

Båtens polardiagram forteller om kryssfart på pluss-minus syv knop, med høyde mellom 35 og 40 grader.

JPK har lansert en 39-foter for IRC.

Vil ikke plane

Ser vi på VMG på lens, så lønner det seg å seile lavere, jo mer det blåser. Båter som planer vil det lønnes seg å skjære litt for å få båten i plan, gjerne ved 8-10 m/s, men dette ser vi ikke på Italia 11.98s polardiagram. 

Båten vil være på vannet i løpet av sommeren.

ELEGANT: Italia 9.98 får stor
bredde over dekk, men blir smal i vannlinjen.

ELEGANT: Italia 9.98 får stor bredde over dekk, men blir smal i vannlinjen.

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen