Søk i arkivet

Skype-gründer fra TP 52 til Fast40+

Niklas Zennstrom legger listen langt høyere i en klasse i vekst i England. Nye Rán blir rå.

KARBON: Rán blir lettere og
råere enn sine konkurrenter. Støpeformen er laget av
Persico i Italia, mens båten er bygget av Jason Carrington i
England.

KARBON: Rán blir lettere og råere enn sine konkurrenter. Støpeformen er laget av Persico i Italia, mens båten er bygget av Jason Carrington i England.

Tross for en enrom oppslutning om TP52-klassen med ni nye båter for 2018 sesongen har Niklas Zennstrom valgt å flytte laget over på en mindre båt, og seile i England, i stedet for i Middelhavet. Rán-laget har også en Maxi 72, en båt som kan beskrives som en TP52 på steroider.

Svenske Niklas Zennstrom, som var med å starte Skype, er ikke redd for å bruke penger på seiling. Laget har vunnet Fastnet Race, Caribbean 600, VM i TP 52, og Maxi 72.

LES: Det er i TP52-klassen det skjer i 2018

Øker nivået

Fast40+ er i utgangspunktet en klasse for spreke 40-fotere som er for spreke for IRC-reglen. Båten startet med en samling GP 42-båter, HH42, samt Ker 40. I fjor var det 15 slike båter med i England. Ny Rán har blitt designet av Carkeek som også var ledende i TP52-sirkuset, sammen med partneren Botin. TP52 er en boksregel, mens Fast40+ er basert på IRC.

Shaun Carkeek vil får konkurranse fra sin gamle partner i sommer. Botín Partners har også designet en Fast40+ som bygges av McConaghy.

LES: Fast40+, den nye Grand Prix-klassen

JOLLE: Cockpiten går frem til
masta, det er ingen nedgangsluke.

JOLLE: Cockpiten går frem til masta, det er ingen nedgangsluke.

Nye løsninger

Rán får en oppsiktsvekkende skrogform. Den er bygget i prepreg-karbon, mer avansert enn forrige generasjon. Konstruktøren har forsøkt å spare vekt hvor det er mulig, og det har ført til enklere dekksutstyr. Båten vil ikke få noe genuaskinne, kun ett flytende skjøtepunkt. Fall blir låst i mastetoppen, for å redusere antall avlastere på dekk. Laget har utviklet en mer effektiv måte å få berget spinnakeren, og dieselmotoren er kastet ut til fordel for en elmotor.

Fast40+ drar i gang i slutten av april. Da er det forventet at Rán vil være seilklar. 

RÅ: Rán vil velle
oppsikt i Fast40+-klassen.

RÅ: Rán vil velle oppsikt i Fast40+-klassen.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka. Mailen kan inneholde annonser.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen