NY: «Hubo» er utviklet med ORCi og IRC i tankene for VM i Haag i sommer.

VM motiverer til nytenkning

Verdensmesterskap i Nederland kombinerer målesystemene ORCi og IRC. Waarschip har utviklet en 36-foter for mesterskapet. 

Publisert Sist oppdatert
TRE: «Hubo» er bygget i tre. Bunnen av stripplanker, mens skrogsidene er av finer, alt limt med epoxy.

The Hague Offshore Sailing World Championship holder 12-20 juli, og i den minste klassen er det ventet 60 båter fra 18 ulike nasjoner, hvor tre av disse er fra Norge. Det er norske deltagere i alle tre klassene. Båtene som seiler skal både ha ett IRC og en ORCi-måletall. Resultatene fra disse to målesystemene vil gi poeng for plassering.

For det minste klassen er det blitt bygget tre båter for mesterskapet. To av disse møttes i regatta i Nederland i helgen.

Får i ulveklær

«Hubo» er en Waarschip 36 WK, fra et verft som bygger båter i kryssfiner, men har også en komposittvadeling som bygger avansert. verftet bygger lette og spreke båter. Waarschip 36 WK er bygget i Nederland, konstruert Peltzer Performance Yacht Design. Som siste generasjon TP52, så er dekket helt uten overbygg. Rorkult ser ut til å være en selvfølge.

Båten ser tøff ut, men med en vekt på 5,3 tonn, så er det overraskende tung. Seilarealet imponerer heller ikke. Trenden under IRC er lette båter med rett kjøl, og lite seilareal. ORCi er tunge båter som ikke planer. «Hubo» fremstår som en tung båt med lite seil.

Begge målereglene har som hensikt å holde eldre båter konkurransedyktige. Det lykkes de med. Båten deltok nettopp i North Sea Regatta 2018, og selv om «Hubo» slo «Nightshift», den andre spesialbygde båten, ble den ikke bedre enn 7, slått av normale båter som Dufour 40, J-109 og X-37

Bygget miljøvennlig

«Hubo» er bygget i sertifisert treverk, limt med biologisk nedbrytbar epoxy. Båten er bygget med tanke på hva som vil skje når båten avslutter sin livssyklus. Konstruksjonen skal ha egenskaper som en båt av karbon. Båten er bygget med en vekt som en sandwich-konstruksjon, men skal være lettere og stivere. 

Nytenkningen ligger i hvordan båten er bygget med miljøet i tankene. Det kan hende konstruktøren har funnet en måte å få en tung seilbåt med lite seil seile raskere enn andre turbåter med lavt måletall. Det får vi se i sommer.

Produsenten hevder båten er en «Game Changer». Akkurat det vil kun tiden vise.

 

Waarschip 36 WK

LOA 10,95

Bredde 3,48 m

Dybde 2,15 m

Vekt 5350 kg

Storseil 38,6 kvm

Fokk 31,0 kvm

Spinnaker 97 kvm 

RACING: Dekk og cockpit er utviklet for regatta med fullt mannskap. Båten har et høyt fribord, og mangler overbygg.