INNE: Nyheten har fått plass under tak hos Bavaria Norge.
LEANGBUKTA: Bavaria C45 i Style-versjon er utstilt i Asker.
FLEST: Båter fra Bavaria utgjør det store volumsalget på bruktbåtmarkedet, og de har hatt en relativt stabil bruktprisutvikling.
Horten-treff for Bavaria-seilere

Medvind for Bavaria i Norge

I Norge selger Bavaria bra og kundene får levert sine båter, mens en rekke investorer nå snuser på det tyske storverftet, og en løsning er ventet i juli.

Publisert Sist oppdatert

Tyske Bavaria ble i slutten av april satt under administrasjon. Selskapet var insolvent og eierne, private equity-fondene Anchorage og Oaktree, ville ikke investere mer penger i fritidsbåtprodusenten. Ifølge en pressemelding fra Bavaria ville verftet bygge og levere båter som normalt, og de 600 ansatte ved verftet er sikret lønn ut juni.

Sjefen og eier av Bavaria Båt Norge, Lars Erik Solvang, bekrefter at det er business as usual her i landet. Det ble solgt to store båter under superweekend i Leangbukta nylig, og båtene blir levert fra verftet som bestilt. Eneste uregelmessige har vært noen forsinkelser på leveranser fra usikre leverandører, men også leverandørene ser nå at regningene blir betalt som før.

–Heldigvis er det full tillit i det norske markedet. Vi har ikke fått én avbestilling. Jeg er helt sikker på at Bavaria Yachtbau kommer godt ut av dette. Slik jeg har forstått det er det en rekke interessenter som vil inn på eiersiden, og dette dreier seg om strategiske investorer, finansielle investorer og pengesterke enkeltpersoner, sier Solvang.

Les også: Stor nyhet til Leangbukta

Han forteller at Bavaria er inne i en positiv trend med god ordreinngang og gode produkter. Bavaria-sjef Lutz Henkel måtte likevel gå på dagen etter påstått svikt i ledelsen av Bavaria Yachtbau, da det ble kjent i april at selskapet søkte kreditorvern under offentlig administrasjon. Solvang sier at Henkel hadde en svært offensiv satsing på modellutvikling med hele ni nye verdenspremierer på Boot i Düsseldorf i januar.

Les også: Bavaria-sjefen fikk sparken

Gjeld

I en pressemelding i slutten av mai opplyser verftet at produksjonen går som normalt, og at 30 båter er blitt levert ut de siste to ukene. Alle 600 medarbeidere er i fullt arbeid og leverandørene får fortløpende oppgjør for sine leveranser, hevdes det i pressemeldingen.

­–Vi snakker med flere potensielle investorer, sier Dr. Tobias Brinkmann fra Brinkmann & Partners, som leder restruktureringen av selskapet. Målet ifølge Brinkmann er å ha på plass en ny eierløsning i løpet av juli.

Les også: Bavaria søker investorer

Ifølge tyske kilder har holdingselskapet til Bavaria Yachtbau en gjeld på over 300 millioner euro (nær 3 milliarder kroner). Det har lenge versert rykter om at Bavaria har vært insolvent, som innebærer at selskapet ikke i stand til å betjene gjelden over driften. I fjor ble det rapportert om en underbalanse på over 200 millioner euro (nesten to milliarder kroner), ifølge Handelsblatt.

Den mektige fagforeningen IG Metall har engasjert seg i saken for å bidra til å berge arbeidsplassene, som ifølge foreningens talsmann Walther Mann dreier seg om 600 fast ansatte og 175 midlertidige medarbeidere.

De pågående gjeldsforhandlingene gjelder kun for Bavaria Yachtbau GmbH, og ikke for det franske datterselskapet Bavaria Catamarans (Nautitech) i Rochefort.

Samlebånd

Bavaria revolusjonerte båtbransjen på 80-tallet ved å innføre industriell samlebåndsproduksjon av båter. I løpet av de påfølgende 20 årene er Bavaria blitt det mest populære båtmerket i Norge både når det gjelder motor- og seilbåter, gjennom god komfort og design til hyggelig pris.

Solvang har solgt bra med båter i år, og sier at kundene vil få levert båtene sine. Han tror at eierskifte kan vise seg å bli positivt for den tyske storprodusenten, når de finansielle investorene fra USA nå kaster kortene. Dagens eiere kom inn på eiersiden gjennom en avtale om gjeldsettergivelse fra bankene for snart ti år siden, etter at selskapets gründer solgte seg ut med god fortjeneste like før finanskrisen i 2008.

Den norske importøren Bavaria Båt Norge hadde i 2016 en omsetning på 40 millioner kroner og et driftsresultat på 5,5 millioner kroner. Selskapet er svært solid, og Solvang opplyser at 2017 blir et veldig godt år økonomisk.

Solvang mener tidspunktet er bra for en ny kjøper nå som produsenten har utviklet nye modeller og markedet svinger opp, og han er sikker på at driften vil fortsette med nye eiere på plass om ikke lenge.