Søk i arkivet

Swan går enda mer ekstremt

ClubSwan 36 ble lansert i kveld, konstruktøren kaller den er stor jolle. 

EKSTREM: ClubSwan 36 får en
enorm rigg, foiler og elmotor, men ingen innredning.

EKSTREM: ClubSwan 36 får en enorm rigg, foiler og elmotor, men ingen innredning.

Ingen er mer kreativ enn båtkonstruktør Juan Kouyoumdjian, og han har fått fritt spillerom med ClubSwan 36. Båten blir langt mer ekstrem enn ClubSwan 50, som er ekstrem. 

Får foiler

36-foteren får formspråket til 50-foteren, men får en langt mer ekstrem rigg, samt foiler. Foilene skal ikke få båten til å fly, men skal gi både økt høyde på kryss, samt gi rettende moment. Løsningen er helt ny, og består av en halvsirkel som roterer 1,9 meter inne i båten. 

Riggen blir også ekstrem. Den er sterkt vinklet akterover, og justeres med akterstag og deflektor som er satt ved mastens eneste saling. 

– Storseilet har bare ett rev, og det vil ikke bli brukt før over 20 knop. Båten får også bare ett forseil, som skal brukes i hele vindspekteret. Riggen kan trimme ut kreftene i seilet, fortalte konstruktøren under lanseringen.

Lett og stiv

Det 11 meter og 3,6 meter brede skroget veier bare 2,5 tonn, hvor 1,4 er i bulben. Kjølbladet er i karbon. Det er også skrog og dekk. Storseilet er på hele 56 kvm, og spinnakeren 103 kvm. For å få god stabilitet stikker kjølen hele 2,75 meter dypt. I følge Swan skal båten også kunne prestere under ORCi. 

Spinnakeren berges på sekunder via er bergingsline. 

FOILER: Foilen er som en halvsirkel
og roterer inne i båten. Den gir både løft og
rettende moment.

FOILER: Foilen er som en halvsirkel og roterer inne i båten. Den gir både løft og rettende moment.

Elmotor skal testes ut

Prototypen til båten skal seile i vinter. På den skal ulike løsninger testes ut. Den vil bli utstyrt med nedsenkbar elmotor fra Torqeedo, og batteripakke fra BMW. Elmotor var også i planene for ClubSwan 50, men ble vraket. Nå er teknologien kommet lengre, og en slik løsning viser at Swan er med på fremtidsutviklingen. I dag offentliggjorde Volvo Penta at de skal lansere elmotorer, så mye tyder på at vi ser slutten på diesel også for båt. Også Fast 40+ «Ran» har elmotor. IMOCA 60-klassen gjør om reglene, slik at båter med elmotor vil få en vektfordel. 

Streng entypeklasse

Swan håper på en flåte på over 20 båter i løpet av kort tid. ClubSwan 36 skal ha en streng entyperegel hvor det er strengt om hva som kan gjøres med båten. Den skal seiles av seks personer, hvor maksimalt tre skal være proffe. Mannskapsvekten skal være på maksimalt 510 kg. 

Båten får syv vinsjer hvor en av dem er på hyttedekk. Videre blir den utstyrt med rorkult som ligger lavt mot cockpitdørken. Den styres via rorkultforlenger. 

– Det blir ikke mye under dekk, avslører Juan Kouyoumdjian.

I Norge er det Heitmann Marin som importerer Swan, og som nylig har levert en ClubSwan 50 til norsk kunde.

Les også: Norsk ClubSwan50 klar for Færdern

JOLLE: 36-foteren skal seiles av
seks mann. Cockpiten blir stor.

JOLLE: 36-foteren skal seiles av seks mann. Cockpiten blir stor.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen