JPK 45 FC

VIND: Det var lett vind under testen av JPK 45 FC, men båten glir bra da også.
BESKYTTET: Cockpiten har en fast sprayhood som tar vare på mannskapet. Alle tamper er ført akterover. Vinsjene er flyttet inn mot senter hvor det er tryggere og bedre å jobbe.
RULL: Alle forseilene er på rull, helt etter oppskriften fra IMOCA 60 og Class 40.
SALONG: Innredningen er funksjonell. Vinduer fremover gjør utkikk mulig. Stilen er moderne, men litt kald.
LUGARER: Akter er det to romlige lugarer. Cockpiten har store karmer, og det gir mer volum under dekk.
Test of 6 yachts for election of the European Yacht of the Year 2017/2018nominiert Kategorie Performance Cruiser JPK45
BYSSE: Langsgående bysse fungerer så lenge det er god støtte for rumpa. Jeg foretrekker kjøleboks med åpningogså fra toppen.
RATT: Benkene i cockpiten er trukket inn for beskyttelse, mens rattene er trukket ut for bedre utkikk.

Drømmebåten

JPK 45 FC er kanskje den beste båten jeg har seilt. Det er en båt som tar seilere og havseilas på alvor.

Publisert Sist oppdatert

Form og funksjon er helt avhengig av bruksområdet. I min drømmeverden ønsker jeg å seile lenger enn til Anholt i løpet av sommeren, og gjerne dra på lange ekspedisjoner. Kanskje også en jordomseiling. I en slik drøm, passer JPK 45 FC perfekt inn, men i realiteten strekker verken tid eller lommebok til for å få drømmen realisert.

Dette er ikke en båt utviklet til å friste flest mulig på en båtmesse med lavest mulig pris. Dette er båten for seilere som mener utviklingen går i feil retning, hvor det meste handler om å ha det best mulig i havn.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER