SEILTEKNOLOGI KAN VÆRE LØSNINGEN:

ENORM: «Black Pearl» er 347 fot og har en effektiv seilføring som skal gi hastigheter opp mot 30 knop.
TRIMARAN: «Macif» har seilt jorda rundt på 42 døgn. Nå er båten utstyrt med foiler og skal være 15 prosent raskere.
IDEALISME: Fairtransport frakter varer med seilskip. Alt foregår på den gamle måten.
SEILSKIP: Ecoliner har ligget på tegnebordet noen år. Seilskipet skal bli 138 meter langt, og skal kunne krysse hav ved hjelp av vind.
FOILING: Artemis utvikler en superrask passasjerferge basert på America?s Cupteknologi.
MASTER: Disse rørene skal redusere drivstofforbruket med 7-10 %. Det gir en enorm energibesparelse.

Superyachtene viser vei

Seil er en opplagt løsning for å redusere jordas klimautslipp. Superyachter kan sitte på teknologien.

Publisert Sist oppdatert

I seilskutetiden var det et race om å få levert varene først. På 1860-tallet var det kappseilas fra Kina til London med stadig raskere klippere. «Cutty Sark» hadde døgnetapper på over 300 nautiske mil på gode dager, men ruten gikk gjennom to stillebelter. Skipene klarte å levere varene på under 100 døgn, men i 1869 var det slutt. Da åpnet Suez-kanalen. Kanalen kuttet distansen med 3300 nautiske mil, og dampskipene klarte å frakte gods fra Kina på bare 61 døgn.

Motstanden mot å konvertere fra seil til motor var stor i miljøet. Etter hvert syntes norske sjøfolk det var greit med motor over lange strekk, men foretrakk å sette seil inn i havn. Mannskapet visste hvordan seilene skulle utnyttes for å manøvrere effektivt. Å bakke fokka er et effektiv alternativ til baugpropell.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER