SEILTEKNOLOGI KAN VÆRE LØSNINGEN:
Superyachtene viser vei
Seil er en opplagt løsning for å redusere jordas klimautslipp. Superyachter kan sitte på teknologien.
I seilskutetiden var det et race om å få levert varene først. På 1860-tallet var det kappseilas fra Kina til London med stadig raskere klippere. «Cutty Sark» hadde døgnetapper på over 300 nautiske mil på gode dager, men ruten gikk gjennom to stillebelter. Skipene klarte å levere varene på under 100 døgn, men i 1869 var det slutt. Da åpnet Suez-kanalen. Kanalen kuttet distansen med 3300 nautiske mil, og dampskipene klarte å frakte gods fra Kina på bare 61 døgn.
Motstanden mot å konvertere fra seil til motor var stor i miljøet. Etter hvert syntes norske sjøfolk det var greit med motor over lange strekk, men foretrakk å sette seil inn i havn. Mannskapet visste hvordan seilene skulle utnyttes for å manøvrere effektivt. Å bakke fokka er et effektiv alternativ til baugpropell.
Gullabonnement
Blad og digital
899,-
pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner
BESTILL HER