Boot 2019

DAGSEILER: Speedlounger 8500 vekker oppsikt i stil og linjer.
KONTRASTER: Elegante puter og dørk mot røff aluminium er tøft.
ANNERLEDES: Dørken i cockpiten er dyp, og bare ett trinn opp fra kabinen. Masten står ved nedgangen.

Messas særeste båt

Speedlounger 8500 kunne vært rekvisitt i en Mad Max-film, og er styggtøff.

Publisert Sist oppdatert
KONTRASTER: Elegante puter og dørk mot røff aluminium er tøft.

Speedlounger 8500 vekker oppsikt med sin røffe stil. Dagseileren er bygget i aluminium, og det er det ikke lagt skjul på. Det er røffe sveisekanter som gir et industripreg. Det er også meningen. 

– Vi ønsker å være sjøens Land Rover, røff, men ekslusiv, forteller en fra verftet. Båten har særpreg, og blir lagt merke til. Dette er typisk en båt du vil elske, eller hate. Den står i sterk kontrast til den elegante B27 som vi tidligere skrev om fra messa. 

Men Speedlounger 8500 er ikke bare røff. Den har elegante detaljer, og det er kontrastene som er det folk elsker. Båten koster deg fra 1,5 millioner kroner. 

Helt nye ideer

Konseptet er en båt som skal gi ville seilopplevelser, uten å være komplisert. Aluminium er brukt fordi det er vedlikeholdsfritt. 

Båtens linjer, detaljer og rigg tyder på at det kan gå fort. Masten er trukket godt bakover, som gir et stort fortriangel. Med bauspryd og gennaker så blir det mye seilareal på slør. Alle liner er trukket tilbake til rormannen. Linene ligger i rør under dekk, slik at dekket er helt rent. 

Båten har en vippbart ratt, slik at rormannen kommer seg godt ut til lo. Samme rattløsning har vi sett på Elan 310 og Sirius. 

Prisgunstig elmotor

Foran rattet er det et stort cockpitbord. Det fungerer også som motorkasse. Den er unødvendig i den utstilte båten som har en 5 kW elmotor fra Bellmarine. En elmotorløsning har samme pris som dieselmotor, men da med blybatterier. Med litiumbatterier blir elektrisk litt dyrere. 

Med stor cockpit og masten langt bak, er nedgangsluka foran masten. 

Kul under dekk

Også under dekk er det kontraster mellom det røffe og det elegante. Det er ikke gjort nye skjul på at det er en metallkonstruksjon under dekk heller. Du kan se hvordan båtens struktur er bygget opp. Det er mer plass enn hva som er vanlig i en dagseiler på 8,5 meter. Det er mulig å sove to stykker, samt en liten bysse. Det er wc, men ikke i eget rom. 

Speedlounger 8500 er kul, men kanskje litt sær for å selge i store antall. Prisen hjelper heller ikke. Båten ville både vært billigere og lettere om den var blitt bygget i glassfiber. 

 

 

 

NYTT: Speedlounger 8500 er bygget for å seile fort uten at det skal være komplisert.
STRØM: Alle dagseiler har nå elmotor. I denne koster det ikke noe mer.
ANNERLEDES: Dørken i cockpiten er dyp, og bare ett trinn opp fra kabinen. Masten står ved nedgangen.