Boot2019

BILLIG: Viko S35 koster ca 600 000, men båten holder ikke mål, tross godt utseende.
ENKELT: Billige luker og enkelt utstyr på dekk.
DYP: En usedvanlig dyp fotlist skal kanskje øke trygghetsfølelsen til de om bord.
LEIDER: Nedgangen har ingen sideveis støtte. Trinnene er smale. Ikke så bra når båten krenger.
FORPIGG: Best å sove to foran.

Viko S 35 – Prisbombe fra Polen

Viko S 35 ser bra ut, og er overraskende billig, men det holder ikke.

Publisert Sist oppdatert
RATT: Ergometri er noe verftet ikke helt forstår.

Viko S 35 starter på 60 900 euro inkludert tysk moms, mye billigere enn Oceanis 30.1 også bygget i Polen. Vi var selvfølgelig spent på se hva som var ofret for å kunne tilby båten til en så lav pris. 

Feil prioritering

Italienske Sergio Lupoli. Han har tegnet en rekke av båtene fra Comar, noen av modellene bygget i Polen. 

Etter å ha sett Viko S 35 antar jeg at designeren har hatt en fjern tilknytting til verftet. Det er rett og slett på design, båten bommer. 

Verftet har nok ønsket å utvikle en trygg havseiler, men det fungerer ikke. Ergometrien er feil. 

Bred og dyp cockpit

I dag er det vanlig at cockpitbenken er på høyde med dekk. På Viko er den dypere. Det er i grunnen postitivt med tanke på sikkerheten. Cockpitdørken blir da enda dypere, og når cockpiten også er bred, så stjeler det plass fra volumet under dekk. 

Rattet er plassert for høyt, noe som gjør det slitsomt å styre. Jeg forsøkte å sitte på cockpitkarmen,  min foretrukne styrestilling, men da rakk ikke beina ned til cockpitdørken. 

Båten har en uvanlig høy fotlist, nærmest en relling. Det gjør båten tryggere, men krever høyere fribord, økt vekt, og økt pris. Helt unødvendig i min mening. 

Trang innredning

På grunn av dyp og bred cockpit må køyene akter flyttes fremover for å komme dypt nok under cockpitdørken. Akterlugarene er trange, og det er begrenset plass i køyene. 

Båten har tre luagrer og et lite bad mellom styrbord akterlugar og salongen. Byssa er også trang. Oceanis 30.1, som er fem fot kortere og 70 cm smalere, har en langt bedre innredning og plassutnyttelse. 

Grei byggekvalitet

Finishen på glassfiberarbeidet holder mål. Også trearbeidet er bedre enn fryktet. Verftet har spart på dekksutstyr, men mye av dette er det mulig å oppgradere. 

Vilko ser bra ut fra avstand. Båtens mål virker også riktige. Det er godt med ballast i kjølen, og vekt og seilareal er grei. For at denne modellen skal fungere, så må det utvikles en ny dekksform. Det kan gi muligheter for en mer praktisk innredning.  

PRIS: Lav pris lokker folk. Den dype og brede cockpiten spiser av volumet under dekk.
BORD: Snekkeren har gjort en grei jobb. Stilen under dekk skuffer heller ikke.
MAT: Byssa er liten for båtens størrelse.