RIGGSJEKK:

RIGGSJEKK: Rigger André Sannes inspiserer mastetoppen.
SIKRING: To fall brukes for å sikre André Sannes når han skal opp i masten. Lærling Christian Iversen til venstre.
SKJULT: Bak tykke tapelag skjuler det seg en skadet salingshornkrage. Reparasjonen kom på nær 15 000 kroner.
VANT: Kordelene under overflaterusten skal være blanke og glatte uten groper.
VEDLIKEHOLD: Vinsjer må demonteres, renses og smøres jevnlig for et langt liv og pålitelig drift.
PROFFENE: Rigger André Sannes og lærling Christian Iversen fra bergensfirmaet Seilmaker Iversen har en fast sjekkliste når riggen skal inspiseres.

Når riggen skal opp til eksamen

Eiere av gamle biler kjenner den nervøse spenningen før en EU-kontroll. Som fersk seilbåtreder med en 25 år gammel båt er følelsen altså kjent når den første riggsjekken skal gjennomføres. Blir dette bare dyrt? Eller blir det veldig dyrt?

Publisert Sist oppdatert

Før salgspapirene ble undertegnet for over to år siden ble båten sjekket på land av en fagmann. Siden har båten vært på en hel del turer. Riktignok med mye motorgange, men båten har også vært under seil og den har ikke minst ligget på sjøen to lange vestlandsvintere, i en havn der kuling og storm hyppig kommer dundrende inn fra havet.

Da seilforeningen fikk tilbud om grupperabatt på riggsjekk var det dermed bare å slå til. Dette var også en god anledning til å lære litt praktisk riggkunnskap av drevne fagfolk. Og ettersom det er planer om å melde båten på Shetland Race vil et godt innsyn i dagens riggtilstand si mye for både budsjett og praktiske muligheter for regattaplanene.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER