Søk i arkivet

SJØSATT: Swan 48 kom på vannet i slutten av juni. Første båt går til Nederland.
SJØSATT: Swan 48 kom på vannet i slutten av juni. Første båt går til Nederland.
Foto:

Swan 48 sjøsatt, og kommer til Norge

Nautor har lansert tre Swan 48, med 24 års mellomrom. Båten kan bli din for 10 millioner.

FORMSPRÅK: Nautor har lykkes
med Swans nye formspråk, her 65-foteren lansert i vinter.

FORMSPRÅK: Nautor har lykkes med Swans nye formspråk, her 65-foteren lansert i vinter. Foto: Nico Martinez

Nautor’s Swan er i støtet og utvikler med høyt tempo. Verftets nye stil slår godt an i markedet, og det er solgt 18 båter av den nye 48-foteren ut fra tegningene. Nyheten følger opp 65-foteren lansert i Dusseldorf i januar, og 78-foteren lansert i 2018. Fordelen med den nye 48-foteren, er at du slipper å ha betalt mannskap på båten. 

LES: Swan har funnet konseptet

Nytt segment

Båtmarkedet har i lengre tid handlet om pris, men hva båten pris, er bare en del av totalkostnaden av å eie en båt. De store volumverftene har lansert stadig større modeller, og opp i ett størrelsesegment som bare de med mye penger har hatt råd til å kjøpe. Det har handlet om å få størst mulig båt med mest mulig luksus for en lavest mulig pris.

Bare noen få aktører har lykkes med mindre båter med høy kvalitet. Hallberg-Rassy og X-Yachts har tjent på dette. Men suksessen til Swan, så er det tydelig at det er mange med gode ressurser som vil ha en båt de kan håndtere selv, og som er praktisk i bruk. Swan er på vei tilbake til sine røtter med den nye 48-foteren som har en pris som starter på 730 000 euro uten moms. Det betyr at de fleste vil betale nær 10 millioner for herligheten.

SUKSESS: Det er signert 18
kontrakter på nye 48-foteren, to av dem er norske.

SUKSESS: Det er signert 18 kontrakter på nye 48-foteren, to av dem er norske.

To til Norge

Av de 18 som har kjøpt båten ut fra tegninger, er det to norske, og begge skal seile her hjemme. Dessverre blir ingen av de norske båtene levert i år, men i 2020.

–   Den endelige prisen for disse to båtene er enda ikke klar. Kjøperne har ikke bestemt seg for hvordan de skal utstyres, men på denne båten er det langt mer utstyr standard, enn hva som er vanlig, forteller Oda Lotte Heitmann. 

LES: ClubSwan 36 lansert

48 års historie

Nautors første Swan 48 ble lansert i 1971, og var modellen som skapte verftets identitet. Med lavt overbygg uten kant i fremkant, og med blå stripe. Båten satte en ny standard, og viste seg å være rask, trygg og sjøsterk. 24 år senere hadde German Frers overtatt designansvaret fra Sparkman & Stephens, og skapt en den gang en svært moderne båt. Båten har blitt bredere, fått mer seil, og blitt lettere. Kjølvekten var redusert med 900 kilo. I stedet for loskøyer i salongen, var det to lugarer foran masten, mens eierlugaren fortsatt var bak, nå med dobbeltkøye.

Det har skjedd med de siste 24 årene fra modellen fra 1995. Det er fremdeles Fres som har konstruert båten, men den har blitt en langt større båt. Selv med ett rev i storseilet, er det større enn originalen fra 1971. Masteheadriggen er vraket fremfor en mer trimbar brøkdelsrigg, men forstagstriangelet er allikevel større enn på båten fra 1995.

Det er også langt mer plass under dekk. Jollegarasje i hekken, to rommelige lugarer akter, og eierlugaren forut. Badene er større, men kartbordet nedprioritert.

Du kan få en klassisk Swan 48 fra 70-taller for ca 1,5 millioner, mens du må ut med 3 millioner for en båt fra 90-tallet. 

IKONER: Stilen til Swan ble skapt
med Swan 48 fra 1971. Modellen fra 1995 var den gang moderne.

IKONER: Stilen til Swan ble skapt med Swan 48 fra 1971. Modellen fra 1995 var den gang moderne.

Mye tilfelles med Hallberg-Rassy

Swan 48 bygger på teorier av German Frers. Konseptet har mye til felles med siste generasjon fra Hallberg-Rassy, konstruert på samme kontor. Begge båtene har en stor bredde som gir økt skrogstabilitet, og maksimalt lang vannlinje. Hekken, og tverrskipslinjene har mye til felles. To ror er en del av pakka. Også riggen på Swan og Hallberg-Rassy har samme konstruksjon. Større storseil, og en letthåndterlig fokk. Det funker på Hallberg-Rassy, og vil funke på Swan 48 som har en mer ekstrem kjøl.

Det som skiller er at Swan har cockpiten akter. Swan er også mer avansert bygget, med vinylester og vakuumteknikk, men ikke epoxy, som X-Yachts, som er enda bedre.

SNUDD: Borte er brodekket, og
eierlugaren flyttet frem. Nå er også 90 graders
hjørner i innredningen som gir mer rasjonell produksjon.

SNUDD: Borte er brodekket, og eierlugaren flyttet frem. Nå er også 90 graders hjørner i innredningen som gir mer rasjonell produksjon.

Vanntette skott 

Sikkerheten er også bra. Swan 48 har vanntett skott akter, som hindrer båten å synke om roret skulle bli revet av. Det er også et vanntett skott forut, som hindrer båten å synke om det skulle skje noe med baugpropellen, eller om baugen skulle treffe noe tungt i vannet. Men 48-foteren har store skrogvinduer som kan bli en svakhet. 

LES: Bli med om bord i ClubSwan 50

  Swan 48 (2019) Swan 48 (1995) Swan 48 (1971)
LOA 14,78 m 15,09 m 14, m1
LWL 13,88 m 12,50 m 11,36 m
Bredde 4,59 m 4,32 m 4,15 m
Dybde 2,40 m 2,38  m 2,40 m
Vekt 15 tonn 14,3 tonn 16,3 tonn
Ballast 5,2 tonn 5,5 tonn 6,4 tonn
Storseil 77 kvm 51 kvm 41 kvm
Fokk 63 kvm 82 kvm 87 kvm
Gennaker 216 kvm 198 kvm 209 kvm
HISTORIE: Swan 48 fra 1971, 1995 og
2019. Lenden og kjøldybden er det eneste som ikke er
forandret.

HISTORIE: Swan 48 fra 1971, 1995 og 2019. Lenden og kjøldybden er det eneste som ikke er forandret.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen