Søk i arkivet

NY: Alubat fornyer stilen med Ovni 400.
NY: Alubat fornyer stilen med Ovni 400.
VERFT: Skrog og dekk ferdig i slutten av juni.
VERFT: Skrog og dekk ferdig i slutten av juni.
VERFT: Skrog og dekk ferdig i slutten av juni.
VERFT: Skrog og dekk ferdig i slutten av juni.

Ovni med nye linjer

Franske Alubat utvikler nytt, og lanserer i høst en Ovni på 41 fot som bryter med det vi er vant med.

ALUMINIUM: Skrog og dekk var ferdig
i slutten av juni.

ALUMINIUM: Skrog og dekk var ferdig i slutten av juni.

Verftet har byttet konstruktør. Mortain & Mavrikios har tatt over for Marc Lomard. Mortain & Mavrikios har også tegnet katamaranene til Alubat. Ovni 400 får et mer dristig formspråk, med høyt fribord, negativt  spring, og en svakt negativ baug. Forsipet blir voluminøst. Skrogvinduene blir større, og overbygget vil gi panoramisk utsikt. 

Ovni er fremdeles 100 aluminium. Konkurrenten Allures har valgt å lage dekk og cockpit av glassfiber, som gir en mindre røff finish.

Ballast i kjølen

Ovni har rykte for å være sjøsikre båter, men de har aldri vært noen lettværsbåter, eller imponert på kryss. Plasseringen av ballasten er grunnen til det. Mange velger Ovni på grunn av kjølen som kan vippes opp under skroget, som både gjør at grunne farvann kan utforskes, og at skader blir redusert ved grunnstøting. Ovni har valgt å legge ballasten i bunnen av skroget, og bruke en enkel finne som kjøl for å hindre avdrift. På Ovni 400 vil det bli mer vekt i kjølbladet, og mindre i skroget. 2,6 tonn ligger i skroget, og 1,3 tonn i kjølen. Vekten i kjølen vil øke det rettende moment, og redusere behovet for ballast i skroget. Ballast i kjølen øker kostnadene fordi kjølsystemet må dimensjoneres opp. 

STABILITET: Både skroget og
vekt i kjølen vil gi 41-foteren høyere stabilitet.

STABILITET: Både skroget og vekt i kjølen vil gi 41-foteren høyere stabilitet.

Effektiv rigg

Ovni 400 får masten plassert lengre bak, og båten er konstruert for en storseil med firkanttopp. En slik løsning krever dobbelt akterstag. Med masten lengre bak blir fortriangelet større, og forseilet får en effektiv form, tross for at det skjøtes på innsiden av vantene. Men vantene er trukket inn mot hytta, slik at det vil være mulig å utstyre båten med en genua, noe som ikke er vanlig lengre. Det er billigere å sette vantene i skrogsiden, og brede vant gjør at mastedimensjonen kan reduseres. Båten får også fast baugspryd med anker under, og muligheter for gennaker og Code-seil.

Nytt er også targabøyle i fremkant av cockpit. På bøylen er det løygang til storseilet, som også er en teknisk fordel. Det gjør at festepunktet på bommen flyttes lenger akter, og som reduserer belastningen. Det er mulig å få en fast sprayhood, ideelt for norske somre.

INNREDNING: Ovni 400 med tre lugarer
og to bad. Standard er uten bad foran, og et stort bad på
styrbord side bak.

INNREDNING: Ovni 400 med tre lugarer og to bad. Standard er uten bad foran, og et stort bad på styrbord side bak.

Fleksibel innredning

Kjølsystemet gir utfordringer for interiøret, men verftet har løst dette ved å bruke kassa som en salongbenk. Båtens overbygg vil gi nærhet til de ytre elementene. Verftet tilbyr tre ulike treslag under dekk.

Standard innredning er med to lugarer og ett stort bad akter. I Norge vil kanskje versjonen med to bad og tre lugarer bli mest etterspurt. Det er til og med mulig å dele forpiggen, med fire lugarer. Køyene forut vil da bli smale, og båten vil kun ha ett toalett.

Ovni 400 blir lansert under båtmessen i La Rochelle til høsten. Pris er foreløpig ukjent.

INTERIØR: Ovni 400 kan
leveres i tre ulike treslag. Overbygget gir panoramautsikt.

INTERIØR: Ovni 400 kan leveres i tre ulike treslag. Overbygget gir panoramautsikt.

 

 

 

 

 

 Kommentarer

 

Ovni 400

LOA : 12,90 m 

Skroglengde 12,28 m

Vannlinje : 11,54 m

Bredde : 4,35 m

Dybde : 0,98 m/2,88 m

Vekt : 11 200 kg

Ballast skrog : 2 600 kg 

Ballast kjøl: 1300 kg

Vann: 550 l

Diesel : 500 l

Seilareal : Classic 85 m² / Square top 93 m²

Storseill : Classic 44 m² / Square top 52 m²

Forseil: 41 m2

Motor : VOLVO D2-50 shaft drive (36,5 kW)

Konstruktør : MORTAIN & MAVRIKIOS

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen