ÅRETS BÅT 2020

FRANSK ITALIENER: First Yacht er hva vi kan kalle en typisk Middelhavs-båt. Lekre linjer, men ingen revolusjon. Båten har fått ny innredningsløsning. Seilegenskaper, kvalitet og komfort skal være på høyde med båter med en høyere prislapp. Det er vi ...
STOR, LITEN NYHET: X4.0 er en krympet utgave av X4.3, og skal være den minste modellen i PureX-serien. Denne serien har truffet market perfekt. Mer komfort og mindre regatta enn hva vi forbinder med X-Yachts. 40-foteren gjør drømmen om en X-Yacht ...
ET NYTT KONSEPT: Utviklerne bak Bente 39 var fascinert av Pogo, og ville gjøre sin vri på en rask turseiler. Båten er tenkt mer tilpasset det tøffe klimaet i nord, og har fått et unikt overbygg. Overbygget gjør at både innredning og cockpit blir ...
ALT EN VINNER: Italia Yachts 11.98 er en båt utviklet for å seile ORCi, men samtidig ha komfort. Se den som en moderne First 40.7. Konstruktøren har skapt en båt med lavt måletalll, som gjør at den fikk seile i minste klasse i ORCi-VM, der den vant.
NY GENERASJON RM: RM fortsetter suksessen, og nye 11.80 har alt hva en turseiler ønsker. Verftet har brukt mindre kryssfiner og mer glassfiber på båten, men har samtidig klart å bygge den lett og sterk.
EN VELKOMMEN NYHET: Beneteau Oceanis 31 er en nyhet vi har savnet. En prisgunstig og fornuftig innstegsmodell som ville solgt i bøtter og spann for 20 år siden. Beneteau melder om at båten har blitt en suksess. Spørsmålet er om båten bringer så mye ...
MED UNIK KJØL: Jeanneau Sun Odyssey 410 ble lansert i fjor, men for sent for Årets Båt-nominasjon. Nytt i år er at den kan leveres med en tung svingbar kjøl, noe vi bare har sett på dyrere båter som Pogo og RM. 40-foteren er spennende og annerledes, ...
NÅ MED ÉN MAST: Amel er kjent for sære og konservative ideer. Noe er beholdt, mens annet er vraket. Den nye 60-foteren er en naturlig utvikling av 50-foteren som begeistrer juryen for to år siden. Amel er komfort, kvalitet og gjennomtenkte ...
STERKT COMEBACK: 18 båter har Swan solgt av sin nye 48-foter før den var sjøsatt, to av disse til Norge. Salget viser at verftet har sitt renomme i behold, og modellen viser at det er et market for en håndterlig turseiler, tross høy pris. Mange har ...
ENGELSKMANN RETURNERER: Oyster har vært gjennom en turbulent tid med konkurs, men er nå oppe og står igjen, også med en ny modell. Oyster 565 er en typisk Oyster, men den første i en ny generasjon. Båten er en liten superyacht, kompakt nok for å ...
EN GARANTERT VINNER: JPK har vært verftet som har klart å forstå IRC-reglen best, og utviklet båter med gunstige måletall. JPK 1030 er en utvikling fra Fastnet-vinneren 1010. 34-foteren er smalere, men har mer volum i forskipet. Det skal være en ...
ELEGANT RACER: J/99 er en typisk J/Boat, som sjelden er feil, men den har også noe nytt. Båten er en mindre utgave av J/111 som vi kjenner her hjemme fra DaCapo og Blur, men 33-foteren er mer utviklet for shorthandedseiling. Det betyr rorkult og ...
FRANSK FRA TYSKLAND: Dehler OD er spesialutviklet for aktiv shorthandedseiling. Båten skal være skapt for Silverrudder, en regatta som mannen bak båten, Karl Dehler, har seilt mange ganger. Verftet har brukt store ressurser på å skape noe lett og ...
RADIKAL ENTYPE-BÅT: ClubSwan 36 er en båt som viser at det er mulig å tenke nytt. Den kreative designeren Juan K har skapt en båt hvor det blir forbudt å bruke elektronikk. Båten har en rigg inspirert av Star, og den får foiler. Glem å gå på ...
RADIKALT FRA JEANNEAU: Jeanneau har hatt suksess med sin nye Sun Fast-serie, og har vist at store verft kan lage nisjeprodukter. Sun Fast 3300 har mye til felles med JPK 1030, men er råere. Den har mer ekstreme skroglinjer og rigg.
NÅR PLASS BETYR MEST: Bali er en serie fra Catana som er enda mer et flytende landsted enn Lagoon. Den nye 40-foteren, Catspace, har ikke trampoline mellom skrogene forut, men bovolum. Det gir to store lugarer foran. Båten byr på en rekke nye ...
ET HELT NYTT MERKE: Beneteau har i senere tid utviklet et nytt merke, Excess, en linje katamaraner som har litt sprekere egenskaper enn Lagoon. Masten er litt høyere, vekten mindre, og tyngdepunktet lavere. Excess 15 er den andre modellen ut.

Et seilbåtmarked i forandring

20 båter er nominert til Årets Båt i Europa. Nomineringen viser at båt­produsentene omstiller seg.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER