TEST: SUN ODYSSEY 410

SEIL: Sun Odyssey 410 har bommen lavt festet på masten. Det gjør seilpakkingen enkel. Vogner hadde vært bedre enn plastsleider, og hadde gjort heising og berging av storseilet til en lek.
COCKPIT: Rormannen når begge skjøter, mens fall og reveliner er på hyttedekket. Nedgangen er plassert litt mot babord. Styrbord benk har en liten knekk.
WALK AROUND: Dekket er nedsenket mot hekken. Rormannens sittestilling er grei, men bare i én posisjon.
BRED: Hekken er bred, og det gir en stor cockpit. Nedsenkbar badeplattform er en selvfølge.
BYSSE: Det er enorme muligheter for å stue vekk mat. Sentralt i byssa står det en skuffeseksjon som også gir godt gripetak.
NY: Båten har en stor U-bysse, og en annerledes salong. Vi mener den fungerer overraskende bra.
EIERLUGAR: Køya forut er enorm. Madrassen er enkel, så en overmadrass vil øke sovekomforten. Med to bad er køya vridd med badet mot babord.
GJESTER: Testbåten hadde to like akterlugarer. Hekken er så bred at køyene er flyttet mot senter som gir rom for den spesielle dekksløsningen
BYSSE: Det er enorme muligheter for å stue vekk mat. Sentralt i byssa står det en skuffeseksjon som også gir godt gripetak.
BAUGSPRYD: Det er mulig med tre ulike forstag, som gir effektive seilvalg under de fleste forhold. Ankeret går gjennom festet til forstaget.
SALONG: Salongen virker rar med mastestøtten litt malplassert, men det fungerer.
PLATTFORM: Hekkens bredde gjør badeplattformen enorm.
BAD: Testbåten hadde bare aktre bad som har grei størrelse og funksjon.
TEKNISK: Motoren har aksling som har fordeler, men gir mer støy og vibrasjoner enn seildrev. Tilgangen til motoren er god.

Jeanneau leder an

Jeanneau er blitt en trendsetter. Sun Odyssey 410 er annerledes, men bedre enn Årets Båt i Europa 2018.

Publisert Sist oppdatert

Jeanneau Sun Odyssey 440 ble presentert i Norge i 2017, og ble kåret som Årets Båt i Europa i kategorien Familietur­seilere for 2018. 440 fikk en fortjent pris, men noe kunne vært gjort bedre.

Det meste er rettet i Sun Odyssey 410 som vi seilte høsten 2018 fra Drøbak. Båten koster nesten en million kroner mindre, men er også noen fot kortere.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER