BRUKTBÅT: FIRST 40.7

TRENDSETTER: Beneteau traff spikeren med First 40.7, som ble en suksess – også i Norge.
RACING: First 40.7 har cockpitbenker som kan settes på land under regatta. Det gir gode arbeidsforhold.
TUR: «Fritt Fram» under sommerseilas til Hidra. First 40.7 er også en langbeint turseiler.
SALONG: 2008-modellen av First fikk lysere treverk.
MODERNE: Stilen under dekk ble oppfattet som kald, men det er en stil andre har kopiert.
MAT: Byssa er funksjonell, men liten for en 40-foter.
SYMMETRISK: Kartbordet er like stort som byssa. Lugarene akter er like, men speilvendte.
SMALT: Forskipet gir gode kryssegenskaper, men gjør forpiggen trang.
TILPASSING: Det er mulig å sette inn en sjøkøye i akterlugaren for regattaseiling.
SEILER: First 40.7 har en stor genua som gir gode lettvindsegenskaper, men båten seiler også bra med et mindre forseil for tur og shorthanded.

Mye båt for pengene

SEILmagasinet testet First 40.7 i 1999 og beskrev båten som kjappe fot for pengene. Nå kan en slik plukkes opp overraskende billig på bruktmarkedet.

Publisert Sist oppdatert

First 40.7 har en lang historie, og ble en stor suksess for Beneteau. Båten var med å definere konseptet performance-cruiser, og det er en båt som har litt av alt – en bra turseiler og en bra regattabåt. I Norge ble båten veldig populær. Her hjemme hadde båttypen egen klasseklubb og egen klasse i de største regattaene. I 2006 skrev vi at First 40.7 var Norges variant av «Farr 40»-klassen, med 16 like båter på startstreken.

I dag er de fleste First 40.7 borte fra regattabanen, men ikke Audun Gjøsteins «Fritt Fram!».

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER