Italia Yachts 11.98 seiler
Hyggelig pris og attraktive valg gjør den nye 39 foteren fra Italia interessant. Den er konstruert for å ha en dårlig måletall for å være største båt i liten klasse.

Det italienske verftet ønsker å kopiere suksessen med 9.98 på 33 fot med en storesøster på 39 fot. Italia Yachts 9.98 har gjort det meget bra under ORCi og har vunnet VM to ganger, første gang i 2015. i 2017 ble båten gjort tilgjenglig i to utgaver, Fuoriserie for regatta, og Bellissima med mer komfort.
SEILmagasinet testet Italia Yachts 9.98 i 2015
Smal vannlinje
Italia Yachts 11.98 følger samme formspråk som 9.98, og begge båtene er konstruert av Matteo Polli. Tross for at bredden nesten er fire meter, så har skroget et stort overheng, og langt smalere i vannlinjen. Overhenger gjør at mannskapsvekten kommer langt ut, og gir høyt moment. Skroget har også langt mindre bæring i forskipet, enn hva vi ser på franske båter for tiden.
Italia Yachts 9.98 er en typisk pølsebanebåt med kryss lens, med en akterskip med mye rocker. Det gir gode lettvindsegenskaper, men reduserer planingsegenskapene. Det ser ut som at 39-foteren følger samme spor.
Båter utviklet for å være optimalisert for ORCi har en tendens å være kjedelige å seile. De har alt mulig av racingutstyr, men tar aldri av på slør. Under testingen av Årets Båt i Europa i høst, så seilte vi raskere i mindre vind med den lille robåten Liteboat XP, enn Grand Soleil 48 klar for årets VM.
Lett kjøl
Italia Yachts 11.98 får en kjøl på to tonn, og vil nok trenge mannskapsvekten på rekka når det blåser. Skrogformen gir høy stabilitet, men det er når rekka kommer i vannet, og det er neppe da den går raskest gjennom vannet. Til sammenligning har Xp en kjøl på 2,8 tonn, som også stikker dypere.
6,2 tonn i vekt er lavt, men henger også sammen med at kjølen er lettere. Uten kjøl vil Xp38 være 200 kilo lettere, men er også litt mindre, og har mindre duk.
JPK 11.80, som vant Middelsea Race, og er utviklet for IRC, er en del lettere. Den har en kjølvekt på 2,7 tonn, og et skrog som er ett tonn lettere enn Italia 11.80, men så er dette også en langt mer ekstrem båt.
LES: Fastnet vinner vant Middel Sea Race
Hyggelig pris
Italia Yachts 11.98 starter på 210 000 euro uten moms. Det er en ribbet båt uten luksus, men bygget med vakuum og vinylester. For å få «Bellissima» med litt mer komfort, så koster det 120 000 kroner, allikevel under Xp38 som har en startpris på 246 000 euro.
Grunnleggeren av Italia Yachts var tidligere X-Yachts representant i Italia, og har kopiert mange av X-Yachts styrker. Finish og kvalitet har ligget på samme nivå, men Xp 38 er bygget med epoxy, som er dyrere enn vinylester.
I informasjonen vi har fått fra Italia Yachts står det ingen ting om riggen, men båter fra dette verftet vi har seil tidligere, har vært utstyrt med rigg fra John Mast med rod-rigg. Du kan få den med karbonmast med et tillegg på 350 000 kroner.
Ny vri
Innredningen har tre lugarer, men cockpiten er lang, og begrenser skrogets volumutnyttelse for å bo. På grunn av smalt forskip er forpiggen trang. Salongen er også trukket fremover. Masten er plassert i salongbordets bakkant. Både byssa og bad er løst annerledes. På styrbord side er det kombinert bysse og kartbord. Her kan det settes inn ekstra kjøleskap, og plassen kan lages til matlaging, når kartene er borte. Badet er også todelt. Som standard er det wc på styrbord side, og dusj/våttøyrom på babord. Eventuelt kan det lages to små bad.
Trenger resultater
Gode resultater har gjort Italia 9.98 en suksess. Den er også i en størrelse hvor regattaseiling er innenfor manges lønnsbudsjett. Den nye 39-foteren blir den langt dyrere båt å drive.
Båten har rorkult som standard. Det er bra for shorthandseiling og regatta, men kulten er satt rett på rorstammen som er langt frem i cockpiten. Rormannen blir derfor sittende langt fremme som er upraktisk for turseiling.
Verftet har estimert måletallet til å være 590 under ORCi, og båten vil dermed ha et gunstigere måletall enn Xp38. Båten er optimalisert for å være største båt i gruppe C.
Det er et smalt marked for slike båter, og JPK er de eneste som virkelig har lykkes.
Gode resultater vil være avgjørende for om båten blir en suksess eller ikke.
Italia 11.98 | JPK 1180 | Xp 38 | |
Lengde | 11,65 m | 11,78 m | 11,58 m |
Bredde | 3,98 m | 3,95 m | 3,70 m |
Vekt | 6,2 tonn | 5,9 tonn | 6,8 tonn |
Ballast | 2,0 tonn | 2,7 tonn | 2,8 tonn |
Dybde | 2,10 m | 2,34 m | 2,40 m |
Storseil | 50 kvm | 49 kvm | 46.2 kvm |
Fokk | 43 kvm | 40 kvm | 40 kvm |
Spinnaker | 110 kvm | 138 kvm | 130 kvm |
Måletall | ORC GPH 590 | ORC GPH 586 | |
Pris | 210000 euro | 239000 euro | 246400 euro |



