SJØSATT: Italia 11.98 under prøveseiling Venezia, Ghioggia (Italy)
SJØSATT: Italia 11.98 under prøveseiling Venezia, Ghioggia (Italy)
Venezia, Ghioggia (Italy)
Venezia, Ghioggia (Italy)
SKROG: 11.98 er bred over dekk og smal i vannlinjen. Båten får den karakteristiske kjølen som andre modeller fra Italia Yachts har.
SKROG: 11.98 er bred over dekk og smal i vannlinjen. Båten får den karakteristiske kjølen som andre modeller fra Italia Yachts har.
INNREDNINGEN: Første båt er i «tur-versjon» med oppgradert innredning.
INNREDNINGEN: Første båt er i «tur-versjon» med oppgradert innredning.

Italia Yachts 11.98 seiler

Hyggelig pris og attraktive valg gjør den nye 39 foteren fra Italia interessant. Den er konstruert for å ha en dårlig måletall for å være største båt i liten klasse.

Publisert Sist oppdatert
VINNER: Italia 9.98 har vunnet ORCi VM to ganger. Nå får båten en storesøster.
VINNER: Italia 9.98 har vunnet ORCi VM to ganger. Nå får båten en storesøster.

Det italienske verftet ønsker å kopiere suksessen med 9.98 på 33 fot med en storesøster på 39 fot. Italia Yachts 9.98 har gjort det meget bra under ORCi og har vunnet VM to ganger, første gang i 2015. i 2017 ble båten gjort tilgjenglig i to utgaver, Fuoriserie for regatta, og Bellissima med mer komfort.

SEILmagasinet testet Italia Yachts 9.98 i 2015

LES: VM-vinner til turseiling

Smal vannlinje

Italia Yachts 11.98 følger samme formspråk som 9.98, og begge båtene er konstruert av Matteo Polli. Tross for at bredden nesten er fire meter, så har skroget et stort overheng, og langt smalere i vannlinjen. Overhenger gjør at mannskapsvekten kommer langt ut, og gir høyt moment. Skroget har også langt mindre bæring i forskipet, enn hva vi ser på franske båter for tiden.

Italia Yachts 9.98 er en typisk pølsebanebåt med kryss lens, med en akterskip med mye rocker. Det gir gode lettvindsegenskaper, men reduserer planingsegenskapene. Det ser ut som at 39-foteren følger samme spor. 

Båter utviklet for å være optimalisert for ORCi har en tendens å være kjedelige å seile. De har alt mulig av racingutstyr, men tar aldri av på slør. Under testingen av Årets Båt i Europa i høst, så seilte vi raskere i mindre vind med den lille robåten Liteboat XP, enn Grand Soleil 48 klar for årets VM. 

Lett kjøl

Italia Yachts 11.98 får en kjøl på to tonn, og vil nok trenge mannskapsvekten på rekka når det blåser. Skrogformen gir høy stabilitet, men det er når rekka kommer i vannet, og det er neppe da den går raskest gjennom vannet. Til sammenligning har Xp en kjøl på 2,8 tonn, som også stikker dypere.

6,2 tonn i vekt er lavt, men henger også sammen med at kjølen er lettere. Uten kjøl vil Xp38 være 200 kilo lettere, men er også litt mindre, og har mindre duk.

JPK 11.80, som vant Middelsea Race, og er utviklet for IRC, er en del lettere. Den har en kjølvekt på 2,7 tonn, og et skrog som er ett tonn lettere enn Italia 11.80, men så er dette også en langt mer ekstrem båt.

LES: Fastnet vinner vant Middel Sea Race

 

Hyggelig pris

 Italia Yachts 11.98 starter på 210 000 euro uten moms. Det er en ribbet båt uten luksus, men bygget med vakuum og vinylester. For å få «Bellissima» med litt mer komfort, så koster det 120 000 kroner, allikevel under Xp38 som har en startpris på 246 000 euro. 

Grunnleggeren av Italia Yachts var tidligere X-Yachts representant i Italia, og har kopiert mange av X-Yachts styrker. Finish og kvalitet har ligget på samme nivå, men Xp 38 er bygget med epoxy, som er dyrere enn vinylester.

I informasjonen vi har fått fra Italia Yachts står det ingen ting om riggen, men båter fra dette verftet vi har seil tidligere, har vært utstyrt med rigg fra John Mast med rod-rigg. Du kan få den med karbonmast med et tillegg på 350 000 kroner. 

Ny vri

Innredningen har tre lugarer, men cockpiten er lang, og begrenser skrogets volumutnyttelse for å bo. På grunn av smalt forskip er forpiggen trang. Salongen er også trukket fremover. Masten er plassert i salongbordets bakkant. Både byssa og bad er løst annerledes. På styrbord side er det kombinert bysse og kartbord. Her kan det settes inn ekstra kjøleskap, og plassen kan lages til matlaging, når kartene er borte. Badet er også todelt. Som standard er det wc på styrbord side, og dusj/våttøyrom på babord. Eventuelt kan det lages to små bad.

Trenger resultater

Gode resultater har gjort Italia 9.98 en suksess. Den er også i en størrelse hvor regattaseiling er innenfor manges lønnsbudsjett. Den nye 39-foteren blir den langt dyrere båt å drive.

Båten har rorkult som standard. Det er bra for shorthandseiling og regatta, men kulten er satt rett på rorstammen som er langt frem i cockpiten. Rormannen blir derfor sittende langt fremme som er upraktisk for turseiling.

Verftet har estimert måletallet til å være 590 under ORCi, og båten vil dermed ha et gunstigere måletall enn Xp38. Båten er optimalisert for å være største båt i gruppe C. 

Det er et smalt marked for slike båter, og JPK er de eneste som virkelig har lykkes.

Gode resultater vil være avgjørende for om båten blir en suksess eller ikke.

 

 

 

 

 

 

 

 

Italia 11.98 JPK 1180 Xp 38

Lengde

11,65 m

11,78 m

11,58 m

Bredde

3,98 m

3,95 m

3,70 m

Vekt

6,2 tonn

5,9 tonn

6,8 tonn

Ballast

2,0 tonn

2,7 tonn

2,8 tonn

Dybde

2,10 m

2,34 m

2,40 m

Storseil

50 kvm

49 kvm

46.2 kvm

Fokk

43 kvm

40 kvm

40 kvm

Spinnaker

110 kvm

138 kvm

130 kvm

Måletall

 ORC GPH 590

 ORC GPH  586

Pris

210000 euro

239000 euro

246400 euro

SKROG: 11.98 er bred over dekk og smal i vannlinjen. Båten får den karakteristiske kjølen som andre modeller fra Italia Yachts har.
SKROG: 11.98 er bred over dekk og smal i vannlinjen. Båten får den karakteristiske kjølen som andre modeller fra Italia Yachts har.
RIGG: 11.98 får mye seil i en klassisk rigg. Regattaversjonen vil ha symetrisk spinnaker, og være uten baugspryd.
RIGG: 11.98 får mye seil i en klassisk rigg. Regattaversjonen vil ha symetrisk spinnaker, og være uten baugspryd.
INNREDNINGEN: Første båt er i «tur-versjon» med oppgradert innredning.
INNREDNINGEN: Første båt er i «tur-versjon» med oppgradert innredning.