Soling-jubileum

FORTSATT LEVENDE: Solingklassen er stadig aktiv med årlige Europa- og verdensmesterskap.
PAPIR OG BLYANT: Da Solingen ble skapt, ble båter tegnet på papir og med penn. Mange båter er blitt skapt på dette tegnebordet til Jan Herman Linge.
PROTOTYPEN TIL SOLING: Prototypen ble bygd i tre hos Aanon Kittelsen i Risør og hadde store fartsproblemer.
SOLING N-1: Den første Solingen i plast i 1966 var forbedret på alle områder i forhold til prototypen og Eivind Amble var sentral i dette arbeidet.
EUROPAMESTER: Terje Wang er en av den norske Soling-historiens profiler og han ble europamester i 1985. På bildet har han med seg Jørn Pettersen og Bjørn Malm.
SPENSTIG: I forhold til andre båter på 1960-tallet var Soling en svært spenstig båt. Odd Roar Lofterød, Finn Hanssen og Christian Nygaard trener under friske forhold i Oslofjorden.
TIDLIG PÅ BANEN: Kronprins Harald ga seg med Soling på toppnivå etter OL i 1972, men han var en verdifull ressursperson for andre lag. Her med Per Spilling, Johan Sommerschield og Sven Gerner-Mathisen som satset på OL i 1976.
TIDENES BESTE NORSKE: Herman Horn Johannessen, Paul Davis og Espen Stokkeland har vært Norges beste Soling-lag gjennom tidene med medalje i OL, VM i match og EM.
TØFFE TAK: Solingen tåler en trøkk, som under OL i Sør-Korea i 1988.
TRE EM I NORGE: EM Soling er blitt avholdt tre ganger i Norge; i Oslo i 1988 (bildet), i Sandefjord i 1999 og i Arendal i 2007.
EUROPAMESTEREN I ARENDAL: George Wossala fra Ungarn.

Femti år ung

Solingen er Jan Herman Linges mesterverk når det gjelder timing og konsept, og i år er det 50 år siden båten ble skapt. Til skapelsen fikk Linge god hjelp fra en annen norsk konstruktør.

Publisert Sist oppdatert

Jan Herman Linge satt som norsk delegat i det internasjonale seilforbundets tekniske komité da forbundets klassekomité i 1961 besluttet å utlyse en konkurranse om en ny tremanns kjølbåt som ny OL-klasse. Både 5,5-meteren og Draken, som på den tiden var OL-klasser, var blitt kostbare og dette truet bredden for deltagelse i de olympiske seilasene.

Konkurransen tente Linge, som hadde flere vellykte 5,5-metere på samvittigheten. Han fikk forbundet til å senke minimumsmålene i kravspesifikasjonen og gikk deretter i gang med å skape det han mente ville være den optimale tremannsbåten, hensyntatt pris og seil­egenskaper.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER