Jeanneau Sun Odyssey 410
Vi har analysert tallene og løsningene på ny Sun Odyssey 410
Sun Odyssey 410 følger fotsporet til 440, men blir mer ekstrem. Båten får en skrog med enormt volum, og høy stabilitet.

Jeanneau lanserte to seilbåtnyheter i fjor, Sun Odyssey 440 og 490. Begge med en revolusjonerende «Walk around» cockpit, og et skrog med stort volum i baugen. 440 ble testet av SEILmagasinet ut fra Marstrand i august 2017, og i Spania noen måneder senere. Båten ble kåret til Årets Båt i Europa for 2018.
Test av Sun Odyssey 440: Jeanneau forbedrer turseileren
Mer ekstrem
Mens 440 og 490 er designet av Philippe Brian, er 410 designet av Marc Lomard. Han er en av frankrikets mest innovative designere, og er en som liker båter med negativt spring, og negativ baug. Det har Sun Odyssey 410 fått. Sammen med knekkspant fra baug til hekk, så får nyheten ett radikalt uttrykk, noe vi også kjenner fra Sun Odyssey 349 som også Marc Lomard har konstruert.
Verfet opplyser om at skrogformen, hvor baugen løfter seg ut av vannet, gir mindre motstand, og høyere fart.
Interessant å se at båten også er tegnet med aksling i stede for seilbåtdrev. Det er ingen opplysninger om motorisering.
Ny innredningsløsning
Jeanneau har tenkt nytt, også under dekk. Skrogets enorme volum, særlig i baugen, gir nye muligheter. 410 kan leveres med ulike innredningsalternativ, to, eller tre lugarer, ett eller to bad. Vi tror at norske kjøpere vil velge tre lugarer, med valg mellom ett eller to bad. Verftet gjør nummer av at køyene er firkantete, slik som hjemme.
Det mest spesielle er salong og bysse. Båten har ett tradisjonelt kartbord, og det har gjort at salongen blir utradisjonell. Byssa har en u-form, men plassert til siden av salongen. Foran byssa er det ett skap, samt en kort benk. Her kommer også støtten av masten. Vi kritiserte en litt trang salong i 440. Det virker som at salongen kan være det i 410, men denne båten kan ikke leveres med fire lugarer, og har dermed færre seilere om bord.
Walk-around cockpit
Som 440 får nyheten ett sidedekk som faller bakover mot hekken, med en trinnløs passasje inn i cockpiten bakfra, forbi rattene. På grunn av skrogets bredde, så blir volumtapet i akterlugarene minimalt på 440. Det blir spennende å se om det fungerer like godt i en mindre modell. Plassen rundt rattene blir også kritisk.
Jeanneau har beholdt fallvinsjer på hyttedekk, mens skjøtevinsjene er plassert helt bak til rormann. Det ser ut som at disse vinsjene skal betjene alle skjøter. Båten er tegnet uten selvslåer. Det ser ut som at båten får ett flytende skjøtepunkt, ingen genuaskinne, slik som 349. Det står i pressemeldingen at 410 får et katedralrigg, men det ser ikke slik ut på tegningen. Bommen er festet lavt på masten, som gjør det enklere å pakke seilet, og utnyttet vinden lengre ned mot dekk.
Båten har doble ror, og disse skal ha en selvjusterende vinkel. Det blir spennende å finne mer ut om. Båten har også ett baugspryd for anker, og sløreseil. Negativ baug er ingen fordel for å ligge med baugen inn mot steinene slik vi liker i Norden.
Det ser heller ikke ut til at Jeanneau har utstyrt båten med utebysse, noe som har blitt populært de siste årene.
SEILmagasinet testet Beneteau Oceanis 410 mot Dufour 412 i 2016, les. Familiehytter med 360° strandlinje.
Største 40-foteren
Sun Odyssey 410 har ett skrog akkurat under 12 meter, bredden er også akkurat under 4 meter slik som Sun Odyssey 419, men vekten har økt med over ett tonn. Nyheten er markedets tyngste 40-foter, men sannsynligvis også den største. I forhold til 419, har seilarealet økt litt, men nyheten har ett mindre seilareal i forhold til vekt, enn 419. Kjølen stikker også 7 cm dypere, noe som er en måte å redusere totalvekten på. Dypere kjøl tillater lettere kjøl for samme rettende moment. Verftet har ikke oppgitt vekten på kjølen, noe vi tolker negativt. Båtens skroglinjer gir økt stabilitet, som igjen tillater en lettere kjøl. Løsningen gir en høyere stabilitet på lavere krengningsvinkler, men redusert stabilitet på høye krengningsvinkler, altså dårligere sluttstabilitet.
Det er Heitmann som selger Jeanneau i Norge. Verftet har ikke oppgitt noe pris, eller lanseringstid, men vi går ut i fra at båten blir å se på høstens utstillinger, kanskje også under Båter i Sjøen.
SEILmagasinet testet Sun Odyssey 409 i 2011, les: Turbåt med eksemplarisk oppførsel.
Sun Odyssey 410 | Sun Odyssey 419 | Hanse 415 | Bavaria 41 | Dufour 412 | Oceanis 41.4 | ||
LOA | 12,95 | 12,76 | 12,4 | 12,35 | 12,7 | 12,43 | |
Skrog | 11,99 | 11,98 | 11,99 | 11,99 | 11,98 | ||
Bredde | 3,99 | 3,99 | 4,17 | 3,96 | 4,2 | 4,2 | |
Dybde | 2,17 | 2,1 | 2,1 | 2,05 | 2,1 | 2,18 | |
Vekt | 8962 | 7860 | 8900 | 8680 | 8940 | 8777 | |
Ballast | 2260 | 2900 | 2736 | 2600 | 2300 | ||
% | 28,7 | 32,5 | 31,5 | 29,1 | 26,2 | ||
Seilareal | 80,4 | 76 | 87 | 82 | 71 | 85,1 | |
Storseil | 43,6 | 53 | 38 | ||||
Forseil | 36,8 | 35 | 33 |



