Den utvalgte: Ole-Børild Steene, Normar AS

– Jeg tror på en hyggelig vår

– Jeg tror på en hyggelig vår

– Det er ingen tvil om at det er stor interesse i seilbåtmarkedet for tiden. Jeg tror faktisk vi kommer til å få en hyggelig vår. Vi selger i gjennomsnitt en båt i uken nå, sier en optimistisk Ole-Børild Steene i Normar AS. Han er førstemann ut av de utvalgte i 2009.

Publisert Sist oppdatert

Når Normar selger en båt i uken, inkluderer det både nye og brukte båter.

– Det har nok vært en relativt stille tid en stund, men vi er faktisk overrasket over hvor mange henvendelser vi får nå på nyåret. Det er ingen tvil om at det er stor interesse i markedet, sier Ole-Børild Steene, som har ett års fartstid som selger hos Bénéteau-importøren Normar. Før han kom dit var han drøye tre år hos Nelson Marine AS, der han solgte Hanse-båter.

Og det var da han kom inn i båtbransjen. Inntil da hadde seiling kun vært en hobby.

FØRST SKI, SÅ BÅT. – Egentlig var jeg vel hektet på ski; det var alpint i ungdommen. Min kone og jeg kjøpte vår første båt, en Boström 31 i Göteborg i 1981. Vi hadde begge seilt litt før, hun mer enn meg heldigvis. Etter det har vi hatt til sammen fem ulike båter opp til 41 fot, og nå seiler vi en meget komfortabel 37 fots båt som er to år gammel, forteller han.

Og somrene er det «det gyldne triangelet» som gjelder: Svenskekysten, Danmark og Sørlandet.

– Helst svenskekysten, medgir Steene, som er mer opptatt av opplevelsen enn det å mekke båt når han er utpå.

– Men man må jo som båteier også kunne mekke, mener han.

NYE BÅTER PÅ LØPENDE BÅND. Til daglig er det Bénéteau-båter det dreier seg om for Ole-Børild Steene, og hva er det Bénéteau-verftet opptatt av nå for tiden?

– De er naturlivis opptatt av både Oceanis-serien og den nye First-serien. Her kommer det nyheter på løpende bånd fremover. Nå er det først og fremst lanseringen av First 40 vi ser frem mot.

– Hvordan er den typiske Bénéteau-kunden?

– Vi har nok kunder i alle kategorier, både tur- og regatta-seilere, men kanskje ser vi at kundene er noe mer etablerte enn for bare ett år siden, mener Steene, som mener det ikke er noe behov for offentlig inngripen for å få fart i seilbåtsalget igjen.

– Markedet er der fremdeles, og dette kan vi i bransjen klare selv. Jeg tror ikke det er riktig at det offentlige skal gå inn og gjøre noe, i så fall må det være å legge bedre til rette for nye båtplasser. Vent til ut i mai, da skinner sola på seilbåtbransjen igjen. Jeg er i hvert fall optimist.

EN LIVSSTIL. – Hva tror du om fremtiden til seiling som fritidssyssel?

– Vi nyter godt av en generell innstilling om at seiling er en miljøvennlig fritidsaktivitet. Jeg tror dette er en av de viktigste faktorene for at vi skal lykkes. Det er en aktiv form for fritid; det forurenser ikke å bruke båt og i motsetning til mange andre aktiviteter er seiling mer en livsstil. Dette er det viktig å formidle til neste generasjon, enten det er regatta eller fritid.

Det er seilbåter å få kjøpt både som nye og brukte, og spør vi hvorfor båtene som selges som nye er bedre enn de eldre, svarer han:

– Jeg tror faktisk at nye produksjonsmetoder, etter mønster fra bilindustrien, er det beste som har skjedd. Dette sikrer en jevn kvalitet på båtene, det gjør at prisene kan holdes nede og at flere kan se seg råd til en komfortabel seilbåt.

FORBILDER. Det bor også en liten regattaseiler i Ole-Børild Steene. I alle fall røper han at han følger med på Volvo Ocean Race flere ganger i uken, og konfronterer vi ham med ukens Veivalg-spørsmåpl om Norge bør delta i OL i seiling, skjønner han nesten ikke spørsmålet.

– Selvfølgelig skal Norge være representert.

– Hvem mener du Norges største seiler gjennom tidene?

– Det kunne være fristende å si kong Olav.

– Har du selv noe forbilde som seiler?

– Egentlig ikke, jeg lærer noe hver gang jeg seiler med andre, enten det er erfarne regattaseilere eller en dreven turseiler. Har til og med lært mye av motorbåtfolk. Skulle jeg trekke frem et navn, tror jeg nesten jeg hadde sagt Pelle Petterson, sier Ole-Børild Steen og legger til:

– Husk at kona er svensk.