UTKIKKEN:

Klima for langtur

Ikke få nordmenn har seilt den såkalte ARC-seilasen over Atlanteren til Karibia. Nå roper ARC-regattaens grunnlegger, Jimmy Cornell, varsku for langturseiling i den formen vi kjenner dem.

Publisert Sist oppdatert

Den legendariske jordomseileren, som blant annet er kjent for sine Ocean Atlas med mye informasjon om vær og vind, hevder at klimaendringene gjør det vanskelig å planlegge langturer basert på statistiske erfaringer.

Tropiske stormer dukker opp nye steder og til andre tider enn vi har vært vant til de siste århundrene. I 2014 sto Cornell i spissen for et langturprosjekt for å kartlegge havenes helsetilstand. Selv seilte han gjennom Nordvestpassasjen og kunne med egne øyne se hvor mye is som har smeltet der de siste tiårene.

To grader

I sin nyttårstale tok statsminister Erna Solberg til orde for å skjerpe klimamålene våre. FNs klimapanel har påvist at to grader høyere snittemperatur på jorden vil gi omfattende skadevirkninger i form av issmelting og høyere vannstand, flom og storm hos oss, flere og kraftigere tropiske orkaner lenger sør, og omfattende koralldød.

Vi vet at FNs klimapanel betraktes med skepsis av enkelte av SEILmagasinets lesere, men de aller fleste er miljøbevisste. Skeptikerne argumenterer ofte med at temperaturen på kloden alltid har variert. Og det er sant, jordaksens hellingsvinkel, solaktiviteten, kontinentaldrift, havstrømmer, endringer i atmosfærens sammensetning, vulkanutbrudd og meteorer har påvirket klimaet vårt opp gjennom tidene.

Svalbard har en gang ligget i tropene, og istider har kommet og gått, men det endrer ikke det faktum at vi nå slipper ut store mengder karbondioksid som skaper en drivhuseffekt. Den prosessen har pågått i over 200 år, og vil ta lang tid å snu. Menneskelig aktivitet tilfører i dag ca 36 milliarder tonn karbondioksid til atmosfæren årlig, riktignok langt mindre enn naturlige utslipp, men likevel nok til at tettheten av klimagassen i atmosfæren nesten er fordoblet siden starten av den industrielle revolusjon. Poenget nå er ikke om CO2-utslippene påvirker miljøet, men hvordan vi kan begrense skadevirkningene som allerede er i gang.

Oppmuntrende

Veteranen Cornell tar i et intervju i denne utgaven av SEILmagasinet et oppgjør med hele vår livsstil. Der han på 70-tallet kunne ankre uforstyrret i naturidyller, dundrer det nå inn superyachter med festglade passasjerer som kaster seg ut på med vannscootere og RIB-er. Og Cornell er verdt å lytte til om han kan inspirere oss til en mer miljøvennlig livsstil, snarere enn å skremme oss med dommedagsprofetier.

Da er det oppmuntrende å lese om Flyt-utgiver Anne Nygren, som sammen med ektemannen bygger en katamaran på tradisjonelt vis for å seile mellom øyene i Stillehavet. I dag er det fullt mulig å legge ut på tur med beskjedne budsjetter om man vil leve enkelt. Og da gjør man selvsagt lurt i å lytte til Cornells råd om orkansesonger og seilingsruter.

I denne årets første utgave av SEILmagasinet er miljøet et hovedtema. Seiling kan jo bringe oss nærmere den naturen vi alle ønsker å bevare.