Spi Ouest 2019
Sun Fast 3300, JPK 1030 eller J/99, hvilken er raskest
Spi Ouest går av stabelen i påsken. Der stiller det flere kliss nye seilbåter, båter som kan påvirke fremtidens båtdesign.

Båter i 33 til 34-fots størrelsen var svært populære på 80-tallet da Dehler og X-Yachts sloss om å være den raskeste ¾-tonneren. Båtstørrelsen var ideell for regatta og turseiling. Nå er denne størrelsen blitt det store nye i shorthandmiljøet i Frankrike for amatørseiling under IRC. Båtene vil også være aktuelle for Norge.
Snill til radikal
J/99 var alt på vannet før jul, og det skal delta flere av denne båttypen i Spi Ouest. En vinter på vannet gir et bedre grunnlag enn for Sun Fast 3300 og JPK 1030 som det knapt finnes bilder av. Sun Fast 3300 ble satt på vannet i mars, mens JPK 1030 får bare to ukers oppkjøring før de møtes for første gang.
J/99 er en mindre utgave av J/111 som vi kjenner her hjemefra med «Da Capo» og «Blur». Den 9,9 meter lange båten er svært sprek, men har en mer klassisk rigg og skrogform enn sine nye konkurrenter. Den har også litt høyere vekt, tross for litt kortere lengde.
Sun Fast 3300 er mest radikal med sine innhule skroglinjer. Den har også riggen plassert svært langt bak, og har en fathead storseil. Den spesielle skrogformen til konstruktøren Verdier er også brukt på Pogo 3. Sannsynligvis vil også IMOCA-båten som er under bygging fra hans tegnebord får slike linjer. Meningen er å fordele vannpresse bedre, som skal gjøre at den planer tidligere. Lykkes Sun fast 3300 vil vi nok se kopier.
JPK 1030 er en utvikling fra 1010, 1080 og 1180, alle båter som har vunnet store regattaer som Fastnet Race, Middelsea Race og Sydney Hobart. Den nye 34-foterene er smalere, men har større volum i baugen og i hekken, som gir økt rettende moment. Sun fast har en ekstremt fyldig baug. Både JPK og Sun Fast har doble ror, men JPK anbefaler vanligvis ett ror for fullt mannskap, og to ror for shorthanded seiling.
LES: Raskere med innhule skroglinjer
Lurer IRC
Båtene som seiler IRC utvikler seg langt mer ekstremt, enn båtene for ORC. IRC er en hemmelig måleregel, men utviklerne vet at rette kjøler uten bulb lønner seg. Det gjelder også ha kort vannlinje. Sun Fast med sitt spesielle skrog skal ha en fordel her. Den voluminøse baugen vil også gi økt dynamisk lengde under seil.
Jean Pierre Kelbert bak JPK ser også ut for å vite hva som kreves for å vinne IRC. Hans båter er lette, lettdrevet, men har også relativt lite seil.
LES: Ny skarpseiler fra Frankrike
Bare toppseilere
Sun Fast 3300 vil bli seilt av Transquadra-vinneren Alexandre Ozon som har med seg OL-seilere og seilmaker fra Incidences. Jean Pierre Kelbert har fått med seg Figaro-seileren Alexis Loison.
J/99 vil bli seilt av sjefen for J Composites, Didier Le Moal som helt klart har et mål å vise hva båten er god for.
Gode resultater vil bli avgjørende for disse båtenes suksess i påsken. Sun Fast 3300 ser mest hissig ut, men J/99 vil nok appellere bredest. Det er også den rimeligste av disse. Det blir også spennende å se disse båtene mot Sun Fast 3200, JPK 1010, Ofcet 32 og kanskje Xp33.
JPK 1030 | J/99 | Sun Fast 3300 | |
Lengde | 10,34 m | 9,94 m | 9,99 m |
Bredde | 3,32 m | 3,40 m | 3,40 m |
Dybde | 2,05 m | 1,99 m | 1,95 m |
Vekt | 3,5 tonn | 3,8 tonn | 3,5 tonn |
Ballast | 1,5 tonn | - | - |
Storseil | 34 kvm | - | 35 kvm |
Forseil | 25 kvm | - | 25 kvm |
Spinnaker | 95 kvm | - | 103 kvm |
Pris i euro | 114 000 | 103 000 | 110 000 |

