The Bridge

Kappseilas mellom passasjerskip og maxitrimaraner

Verdens mest berømte passasjerskip, «Queen Mary» utfordres av verdens hurtigste havgående seilbåter.

Publisert   Sist oppdatert

«Queen Mary 2» er det siste passasjerskipet bygd for transatlantisk rutetrafikk. Hun var det første store nybygget primært tilpasset dette formålet på over 30 år, siden MS «Queen Elizabeth 2» ble bygd i 1969 og som hun etterfulgte som Cunard Lines flaggskip. Skipet ble satt i bestilling i 2000 og er det andre Cunardskipet oppkalt etter Mary av Teck, britisk dronning, gift med George V.

«Queen Mary 2» ble bygd i Saint-Nazaire og var ferdig 23. desember 2003. Dronning Elizabeth II døpte skipet i 2004. I tillegg til transatlantisk trafikk, brukes skipet i dag som cruiseskip.

Da skipet ble sjøsatt var hun det lengste, bredeste og høyeste passasjerskip som var bygd, og med en tonnasje på 151 400 tonn var hun også det største. Siden er det bygd cruiseskip som er større, men hun er fortsatt det største bygd for transatlantisk trafikk. Hun har passasjerkapasietet på 3 056. Offiserer og mannskap teller totalt 1 253 personer. 

Nå skal dette skipet ut i en uvanlig konkurranse. Mot en eller flere maxitrimaraner skap skipet kjempe om å bli først på distansen  St. Nazaire-New York. Kappseilasen skal starte i juni 2017. «Queen Mary 2» har en topphastghet på 30 knop og en marsjfart på 26. Det burde gi en spennende match mellom seil og motor.