TEST: Lagoon 42

Best på design

Lagoon 42 har det meste av det som skal til for å nå ut til et bredt publikum.

Publisert   Sist oppdatert

Lagoon 42 bygger videre på erfaringer fra Lagoon 39 og tilbyr mer plass, smartere løsninger og mer tiltalende løsninger uten at seilegenskapene ofres. Båten er utviklet av designkontoret VPLP, som også er ledende når det gjelder superraske flerskrogsbåter. IMOCA 60-en «Banque Populaire» og trimaranene «Sodebo» og «Idec» innen den såkalte Ultime-klassen, er alle bygd etter tegninger fra VPLP, men design-kontoret kan åpenbart også utvikle båter for massemarkedet. Lagoon 42 er en båt med mye plass, som er enkel å håndtere og som kan kjøpes til en hyggelig pris.

Lagoon 42s konsept

Masten til Lagoon 42 er flyttet godt akterover i forhold til tidligere modeller. Med et moderne storseil med firkantet topp behøver ikke bommen å være så lang for å få et effektivt seil. Med masten lengre akter er det mulig å ha et effektivt, selvslående forseil. Det gjør seilhåndteringen enkel og gir en bedre vektfordeling som igjen bidrer til å redusere stampebevegelsene. Plasseringen gir et større seilareale foran masten, som er tilsvarende stort som den mindre Lucia 40 har, men Lagoon veier over tre tonn mer. Katamaranen er underrigget. Det gir økt trygghet, men gjør den kjedelig i lett vind.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 795 kroner per år

Bestill her