Kjøling
Har problem med for høg temperatur på min ford sabb 180.Har skifta impell,løyst ifra alle slanger på sjøvansiden,ikkje funne noe der.Har hadt ope å sjekka dei kjøle røyra som står under der som ein fyller på fersk van,fan rester etter impell,ellers såg det bra ut der.fremdelis blir temperaturen for høg,eg sakker av når eg ser det går til 90 grader.Ka temp er det vanleg på ein ford sabb,når sjøtempen ligger 20 grader.
Hei Simon Bjarne.
Jeg regner med at du har en Ford 2700 serie, 6 syl, med turbo uten ladeluftkjøler siden du ikke beskriver motortype, og jeg tar utgangspunkt i dette.
Siden du har funnet impellerrester så kan det tyde på at du har mere rester igjenn i motoren. Har du sjekket rørene i varmevelsler? ( rørene er ca 6 mm tykke og sitter i et register av rør som lett tetter seg. Rørene kan du stake opp.) Har motoren ladeluftkjøler må også disse rørene sjekkes.Termostaten må også sjekkes. Kontroller reim til sirkulasjonspumpen. (Viftereima)
Du kan også sjekke om det eventuelt kommer eksos i kjølevannet. Hvis det er lekkasje i toppakking så ser du dette lett ved å ta av lokket på varmeveksler å se der når du belaster motor. Hvis vannet øker raskt i nivå så kan årsaken ligge her. Ellers så er det greit å følge saltvannsdelen fra å sjekke vanninntak og slanger.
Motortemperatur på denne motoren kan godt ligge opp mot 90 grader. Gradene står dessuten innpreget på termostaten.
Regner med at du har 86 graders termostat.
Hilsen Tom Sollie