kompositt

Vet du noe om kompositt bygde båter. Nærmere bestemt cold molded composit. Har funnet en som ligger i Florida,men jeg er ikke kjent med denne typen byggemetode. Vet det blir en del jobb for å få den registrert i Norge pga CE merking m.v. Båt og motor er fra 1973.Så motor må skiftes. Lurer på om et slikt fartøy kan få plastpest eller kolfyr (råte)

Publisert Sist oppdatert

Hei.

Ordet kompositt blir gjerne brukt i forbindelse med glassfiberduk, tre, karbon, grafitt eller dynell etc. som er forsterket med polyester, epoksy eller vinylester. Cold moulding (eller det misvisende norske ordet kaldbaking) henviser til finerbord lagt i lag med 45 graderes vinkel i forhold til hverandre, og «dynket» i epoksy. Men når man snakker om «Cold moulded composite» (kompositt kaldbaking) tenker man mest på kevlar eller karbonfibre i epoksy, som gir et sterkere og lettere skrog enn med finerstrips, og som faktisk kan sammenlignes med aluminium styrke/vekt-messig. Vedlikeholdet kan dessuten sammenlignes med glassfiberbåtens. Kompositt vil ikke råtne, ruste, korrodere, få plastpest, spises av pæleormer eller lekke kjemikalier til omgivelsene. Men ved eventuell skade i skroget kan vann/fuktighet trenge inn under epoksyen, som da bør utbedres straks, noe som er en relativt enkel jobb når man vet hvordan. Så hvis båten du nevner er ordentlig bygget i cold molded composit, og er uten skader i skroget eller i overgangen skrog/dekk (eller tidligere reparasjoner er skikkelig utført), så har du en veldig sterk båt som varer minst like lenge som en glassfiberbåt. Ja, alle importerte båter fra «tredje land» (utenfor EU/EØS) må registreres selv om de er bygget før CE-reglene trådte i kraft i 1998, og dette er en svært så tid- og arbeidskrevende jobb som de fleste styrer unna, men jobben er ikke umulig. Lykke til.

Stein Viken