Konkurs og garanti
Hei, jeg kjøpte en ny Westbas 29 av Normarin AS i Kristiansund i slutten av juli 2008. Båten er bygget av Dahls båtbyggeri på Averøy. Dette firmaet gikk konkurs i løpet av finanskrisen. jeg har oppdaget det jeg antar er en fabrikkasjonsfeil på båten. Det er hulrom under gelcoaten to steder - gelcoaten har sprukket opp og det er 2 groper i glassfiberen ca. 4cm lange, 1cm brede og 1/2 cm dype. Den ene på dollbordet og den andre nede på akterdekket. Jeg kontaktet Normarin for å spørre hvordan jeg skulle forholde meg i forhold til en garantisak/reklamasjon. Jeg fikk til svar at dette sannsynligvis var en produksjonsfeil, men siden også Normarin AS gikk konkurs tidligere i år, hadde jeg ingen mulighet til å få gjort bruk av reklamasjonsretten min. Vedkommende jeg snakket med fortalte at Normarin AS var gjenoppstått, men med nye eiere. Kan du svare meg på om jeg må batale for reparasjonen av båten selv.
Takk for din henvendelse.
Forutsatt at mangler ikke skyldes forhold på din side som unormal slitasje eller uriktig bruk, tyder mye på at dette utgjør rettslige mangler som selger bærer risikoen for.
Du opplyser at forhandler er gått konkurs. Som et utgangspunkt vil du da ha et krav mot konkursboet, men i de aller fleste tilfeller vil her ikke være noe å hente. Krav kan da rettes mot tidligere salgsledd. Produsent av båten opplyses imidlertid her også å være gått konkurs. Dersom den delen som har feil eller mangler er produsert av annen leverandør enn hovedprodusenten, vil imidlertid underleverandør fortsatt være ansvarlig for produktet som er montert inn i din båt. Dersom feilen derimot er oppstått under produksjon hos hovedprodusent som er gått konkurs, vil det ikke være noe å hente.
Du viser til at forhandlerselskapet har gjenoppstått med nye eiere. I og med at selskapet først skal ha gått konkurs, vil det nye selskapet være oppstått som en ny juridisk enhet. Dette vil ikke ha noe juridisk ansvar for de reklamasjoner som måtte foreligge mot tidligere firma med samme navn. Det vil imidlertid kunne være verdt et forsøk å ta kontakt med henvisning til et moralsk ansvar.
Vi vil kunne bistå i prosessen med ovennevnte avklaringer.
Med vennlig hilsen
Rett og Rimelig-kjeden
www.rettogrimelig.no