RIGGSJEKK:

Når riggen skal opp til eksamen

Eiere av gamle biler kjenner den nervøse spenningen før en EU-kontroll. Som fersk seilbåtreder med en 25 år gammel båt er følelsen altså kjent når den første riggsjekken skal gjennomføres. Blir dette bare dyrt? Eller blir det veldig dyrt?

Publisert

Før salgspapirene ble undertegnet for over to år siden ble båten sjekket på land av en fagmann. Siden har båten vært på en hel del turer. Riktignok med mye motorgange, men båten har også vært under seil og den har ikke minst ligget på sjøen to lange vestlandsvintere, i en havn der kuling og storm hyppig kommer dundrende inn fra havet.

Da seilforeningen fikk tilbud om grupperabatt på riggsjekk var det dermed bare å slå til. Dette var også en god anledning til å lære litt praktisk riggkunnskap av drevne fagfolk. Og ettersom det er planer om å melde båten på Shetland Race vil et godt innsyn i dagens riggtilstand si mye for både budsjett og praktiske muligheter for regattaplanene.

Hvor er låsesplintene?

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 795 kroner per år

Bestill her