Den utvalgte: Michael W. Henriksen i Seil og Rigg AS i Kristiansand

Kristiansand mot verden
Ukens utvalgte, Michael W. Henriksen (35) i Seil og Rigg AS, møter konkurransen fra Østen med høy seilføring: Skreddersøm fra Kristiansand kan måle seg med det beste i verden.
– Målet er ambisiøst, men vi mener den aller største utfordringen i vår bransje er å holde unna for seilloft som henter seilene sine i Østen. Det er nok billigere å få seilene laget der. Men selv om det lages mye proffe seil i Østen, er ikke kvaliteten like god på alt som kommer derfra. Hos oss må kvaliteten stå i høysetet, sier Michael W. Henriksen til SEILmagasinet.
HELE PROSESSEN. – Hva er den største fordelen ved å designe og produsere seilene hjemme i Norge?
– Det er at vi i samarbeid med kunden kan skreddersy seilene fra dag 1 til en hvilken som helst båt. Kunden kan følge med under hele prosessen. Når seilene leveres, blir vi med kunden ut og seiler. Og har kunden noe han vil justere, så fikser vi det – og seiler med ham igjen. Det som skjer, det skjer her i Kristiansand, sier seilmaker Henriksen.
BEDRE. – Hvordan står det til i seilbåtbransjen akkurat nå?
– Vi har akkurat ansatt en ny selger for å være mer konkurransedyktig. Nå er vi tre som jobber full tid. Det var litt stille høsten 2009, men nå har etterspørselen tatt seg opp. På denne tiden av året er det mye nye seil som skal være ferdig til sesongstart, men service på brukte seil er også en viktig del av virksomheten vår. Vi har et topp moderne seilloft, et ombygd sveiseverksted på nesten 400 kvm der det er veldig høyt under taket. Det gjør at det er lettere å holde god produksjon.
– Hva er en god kunde for deg?
– En fornøyd kunde.
INTERNASJONAL ERFARING. – Hva er ditt forhold til seiling og din egen historie?
– Det har vært en viktig del av livet siden jeg seilte Yngling som 15-åring. Senere har jeg seilt stort og smått og jobbet med seil i mange land, for America’s Cup-båter og Volvo Ocean-båten ASSA ABLOY. Jeg har seilt mye 49er, jolletypen Skiss – og har også seilt noen megastore yachter. Jeg har fått med meg mye internasjonal erfaring gjennom 15 år i bransjen. Det kommer godt med her i Kristiansand.
– Hva tror du om seiling som fremtidssyssel?
– Seiling er tidsriktig, med hensyn til både miljø og trivsel. Det er sosialt, meningsfylt, avslappende. Å være i en seilbåt er å oppleve at turen er selve målet. Motorbåter skal mer fra A til B. Flere og flere vil seile inn i fremtiden.
BILLIGERE OG ENKLERE. – Hva er det største fremskrittet i bransjen?
– Det er så mange ting, men alle nyvinninger har gjort at seiling er blitt billigere og enklere, og dermed mer tilgjengelig for alle som velger dette som fritidssyssel. Båtene blir stadig lettere å håndtere i forhold til tidligere. Man er ikke så avhengig av ekstra mannskap som før. Det meste kan seiles alene.
– Hvem er Norges største seiler gjennom tidene?
– Filosofisk vil jeg si kong Harald Hårdråde. Bare tenk hva de gutta fikk til med vikingskipene sine. I nyere tid vil jeg trekke frem kong Olav, som igjen fostret kong Harald.
– Har du noe seilerforbilde?
– Min bestefar, Yngvar Hansen-Tangen, som seilte Drake.
– Hvilken er din maritime favorittbok?
– Har ingen, SEILmagasinet på nett kanskje.
FLERE BÅTPLASSER. – Hvis du var statsminister for en dag og kunne gjøre en ting for båtbransjen, hva ville du ha gjort da?
– Sørget for at det ble bygget nye båtplasser, slik at alle med båt hadde båtplass i nærområdet. Det burde være like naturlig å ha plass til båten som plass til bilen. Selv har jeg mer enn 200 foran meg i båtplasskøen her i Kristiansand.
– Hva er din drømmebåt – og hvorfor er den det?
– Archambault 35. Den er morsom å seile og går veldig bra. Enkelt innredet, men veldig god plass og oversikt i cockpit. En opplevelse i seg selv. Og hvorfor det? Jo, fordi jeg har en selv!