Kuleventiler når båten er i sjøen om vinteren
Om dette spm. er det mange meninger.
Skal de være åpne eller skal de lukkes for at man ikke skal få problemer ved frostspregning ?
mvh Peder
Hei Peder.
Du har rett i at det er delte meninger her, men i utgangspunktet skal alle bunn- og skrogventiler være stengte når båten ligger på sjøen uten tilsyn. De fleste forsikringsselskaper anbefaler også dette. Og det skjer flere havarier med åpne ventiler enn med stengte, selv om tallene er små og ikke alltid entydige. Men når det er sagt, så skjer det paradoksalt nok mye mer skader og uhell med ventiler som er blitt glemt åpnet igjen når båtturen starter. Særlig gjelder dette motorens sjøvannsinntak, og det er ikke få impellere, eksosslanger og til og med motorer, som har blitt skadet pga av denne forglemmelsen. Og hvis man forventer is rundt hele skroget, med dertil inntrengning i ventilen, er det fare for frostsprengning av ventilen om den er stengt. Faren for frostsprengning er mye mindre om den er åpen. Så er du sikker på at ventilen er av god kvalitet, er montert riktig (ingen sprekker i laminatet) og pakker den inn i litt isolasjonsstoff kan du jo vurdere å la den stå åpen. Har du mulighet til å helle frostveske over stengt kule ligger du også rimelig godt an. Men jeg gjentar at stengte ventiler bør være utgangspunktet – det finnes knapt noen rapporter om båter som er gått ned ene og alene fordi bunnventilen var stengt.