UTKIKKEN

OPPLAG: Moderne båter kan få problemer med vinteropplag på land.

Båten trives best i vann

Etter tidenes sommer med sol og varme, tikker klokken ubønnhørlig mot høst og opplag. Den siste tiden har det vært en debatt om lagring av seilbåter på land, og i denne utgaven av SEILmagasinet har vi en større artikkel om temaet.

Publisert Sist oppdatert

Økende utbetalinger i forbindelse med strukturskader rundt kjølen, har fått forsikringsselskapene til å slå alarm. Enkelte påstår at moderne båter med flat bunn og tynn kjøl ikke tåler å stå på kjølen på land.

Problemstillingen ble belyst under en rettssak i Fredrikstad i vår i forbindelse med delaminering i en Dufour. Svenske eksperter mente at skadene kunne skyldes for stor belastning på kjølen under vinteropplag. Særlig kombinasjonen av grunnstøting om sommeren og belastning på kjølen om vinteren, gjør båten utsatt.

Anders Almén driver Gåshaga Marina og er Dufour-forhandler i Sverige. Han sier at moderne båter som Dufour skal ha rikelig støtte under skroget. I manualen til Dufour frem til 2015 står det at båten skal settes på land slik at mesteparten av vekten er på kjølen. Ifølge Almén er dette nå strøket, og det står ingen ting om hvordan båten skal stå på land om vinteren i manualen. SEILmagasinet har sjekket manualene for flere båtmerker, og det er gjennomgående lite informasjon om vinterlagring. Almén mener dette er for å frigjøre seg fra eventuelle krav.

Vi har henvendt oss til norske seilbåtforhandlere med spørsmål om anbefalinger om vinterlagring. X-Yachts responderte raskt, og importør Otto Backe fremhever X-Yachts stålramme som fordeler kreftene uten å skade skroget. Forøvrig måtte vi gå til produsentene for å få svar. De sier at båtene tåler å stå på kjølen, men anbefaler å ta ned riggen og tømme tanker, og advarer mot ekstra vekt som joller og tunge ankre og så videre. Den kjente seileren og takstmannen Are Wiig anbefaler å sette en ekstra støtte under akterspeilet på moderne seilbåter. Alle båter med bredt skrog, flat bunn og liten kjøl vil trenge støtte under skroget, hevder Wiig, noe også Anders Almèn erfarer.

Wiigs anbefaling er å la båten ligge på vannet om vinteren. Moderne båter med epoxy-behandling under vannlinjen er i liten grad utsatt for at glassfiberen suger vann og gir plastpest (osmose). Faren på sjøen knytter seg primært til frostsprengning i skroggjennomføringene, om man ikke passer på å ha i frostvæske før kulda setter inn. Også forsikringsveteranen og seileren Stein Victor Svendsen mener at båtene har det best på sjøen.

– Det vil i framtiden bli større krav til slippeier fra forsikringsbransjen om at opplag er riktig utført. Båteiere med egne støtter vil også møte krav om solid og riktig opplag, og det vil kunne medføre avkortning om dette ikke er riktig utført, sier han til SEILmagasinet. Svendsen anbefaler kunder å ha båten i isfri havn om vinteren, men selskapet skiller ikke på forsikringspremien om den er på vann eller land.

En annen fordel er jo at sesongen kan utvides når båten ligger på vannet hele året. Også høsten og vinteren kan by på magiske øyeblikk på sjøen.