Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
sense50_2107
sense50_2107

Utkikken: Slåss om damene

På utstillingen «Salon de Nautique» i Paris nylig var det en ny båtmodell som vakte opp- merksomhet. Med burgunderrødt skrog og Sense skrevet i myke og runde bokstaver som en parfymelogo, stakk nyheten seg ut blant alle de andre seilbåtene som en konfektbit på frokostbordet. Ingen tvil om at det er nye tider i seilbåtmarkedet.

Publisert Sist oppdatert

For 15 år siden fikk en ung mann agenturet for et ukjent seilbåtmerke, som ble produsert langt inne på bondelandet i Tyskland. Få misunte ham det. Seilbåtsalget i Norge hadde på den tiden vært dødt i syv år. Så eksploderte det! Hans navn var Jan Trygve Stensaker, og båtmerket var Bavaria. I dag er Bavaria Norges mest kjente seilbåtmerke, og uten sammenligning det mest solgte her i landet de siste ti årene. Synovate har gjennomført en stor undersøkelse om Båt-Norge på oppdrag fra Seilas og søstermagasinet Båtliv. Blant 851 000 båtfolk kjenner halvparten til Bavaria. Én tredjedel kjenner til Jeanneau, på andreplass. Beneteau er i undersøkelsen splittet på merkene First og Oceanis, som begge plasserer seg inn blant de ti mest kjente seilbåtmerkene i Norge.

Fra det nesten ukjente for 15 år siden er tyske Bavaria og franske Beneteau og Jeanneau nå de mest kjente seilbåtmerkene her i landet. Det er også disse seilbåtene det selges mest av i Norge for tiden. I 2009 viser regnskapstallene at Bavaria omsatte for en liten skroglengde mer enn Beneteau, som igjen lå et par slag foran Jeanneau. Det er i denne kampen om seilbåtkjøperne at Sense 43 og Sense 50 dukket opp på Paris-utstillingen. Seilbåtprodusentene snur seg nå etter damene. Bak Sense ligger profesjonelle markedsundersøkelser som viser hvordan seilere flest bruker sine båter, og hvem som tar kjøpsbeslutningen. For å lykkes er det viktig å slå an hos damene. Lysere, luftigere og mer komfortable båter er en helt klar trend i seilbåtbransjen. En annen klar trend er enklere håndtering. «Knappseiling», som Magnus Rassy kaller det. Elektriske vinsjer, hydrauliske stagstrammere, baugpropeller og styring med joystick er alt sammen uttrykk for dette. Jeanneau og Beneteau samarbeider nå om å utvikle hybride motorløsninger for sine båter. Hybridløsninger finnes allerede i enkelte båter, men allerede om et par år mener de franske storprodusentene at dette vil være standardløsning på deres båter. Slike løsninger er perfekte for seilbåter, fordi de gjør at motoren kan lades via propellen under seil. Da kan man gå lydløst og avgassfritt inn og ut av havn. Med en feminin dreining i målgruppetenkningen er det kanskje heller ikke tilfeldig at det i dag er kvinner ved roret hos de største norske seilbåtforhandlerne. May Len Stensaker leder selv Lunde Båt etter at ektemannen Jan Trygve Stensaker tragisk gikk bort i tsunamikatastrofen i Thailand julen 2004. Hos Beneteau-importør Normar er det Anne-Line Larsen som er administrasjonsleder, og hos Jeanneau-importør Heitmann Marin har Oda Heitmann nylig overtatt styringen. I denne utgaven av Seilas kan du lese historien om hvordan Bavaria ble Norges mest kjente båtmerke. Her finner du også trendene og nyhetene fra årets store båtmesser i Europa. God lesning!