Leverandør konkurs

Et spørsmål vi har diskutert er båter som selges på vegne av kunde.
Et eksempel her er en fra Kristansand som kjøpte en Dufour. Han hadde tidligere en First som det ble avtalt en fast ”innbyttepris” for.
Salget skulle gå i eiers navn for da slapp man momsen på salget. D-yacht garanterte imidlertid en viss pris for den gamle mot at 
vedkommende kjøpte ny Dufour.Prisen ble imidlertid ikke som D-yacht forventet og fortjenesten på den nye ble tilsvarende dårlig antar jeg.
(Jeg kjenner prisen men dette vil jeg holde for meg selv.)

D-Yachts gikk senere inn (begjærte opphør eller konkurs).

Mitt spørsmål er:
Hvordan stiller det når man har skrevet kontrakt og fått levert ny båt. Leverandør går konkurs  og gammel båt ikke er solgt. Går den da inn i boet?

Sett at et firma sliter og trenger friske penger.Er det da mulig å by lavt på båter som skal selges for kunde i håp om at firmaet lar båten gå for å betale egne regninger? På Finn er det flere som selger for kunde. Kunden er jo garantert  en avtalt pris for den gamle båten vil jeg tro.

Det ville vært interessant og fått litt tilbake på dette.

Systemet over fungerer sikkert greit i et marked som stiger.

Publisert Sist oppdatert

Dersom båten allerede er betalt av kjøper uten at det er gjort fradrag i kjøpesummen for den "garanterte" innbytteprisen, har kjøper kun et usikret krav mot boet. Det er således fare for at kjøper sitter med skjegget i postkassen i et slikt tilfelle.

Med vennlig hilsen

Jon Eivind