Lindesnes-Nordkapp

Lite vind og høyt trykk
Vinden har dreid nordlig og løyet for rekordseilerne.
TO NYE SEILERE. Hånden til Andreas Wennersten, som har vært skadet, ser ut til å komme seg fortere enn forventet. På grunn av den har mannskapet om bord i ALLEBELLEBATA annonsert etter forsterkninger om bord, og Emil forteller at de sannsynligvis for to seilere fra Tromsø med videre frai Tromsø.
– Men vi kunne nok også ha klart oss med med bare tre om bord, ettersom hånden til Andreas er blitt bedre, mener han.
EFFEKTIV SEILTID? I og med sine ufrivillge pitstoper i Sandnessjøen og nå i Storkmarknes, har diskusjonen om bord gått på hvordan de skal telle tiden de bruker på distansen mellom Lindesnes og Nordkapp – om det skal være den totalt anvendte tiden siden de startet, eller om det skal være effektiv seiltid?
– Med de 42 timene og 30 minuttene i Sandnessjøen og de 2 timene og 45 minuttene i dag i Storkmarknes er vi oppe i totalt pit-stop tid på 2 døgn. Kanskje det blir det en regel i regattaen vi går med planer om; at man kan ta inntil 48 timer pit-stop underveis uten at det gir noe straff. Vi diskuterer og tenker en del på hvilke premisser og regler denne regattaen bør ha, skriver Emil Engebrigtsen i sin e-post til SEILmagasinet.
VIDERE RUTE. Han forteller at de videre planene er å gå på innsiden av Andenes gjennom Risøysundet, nordover på Andfjorden og rundt Senja og inn til Tromsø.
– Deretter opp til Lyngen, ut på Lopphavet og innafor Sørøya og så… Vi følger spent med på været og hvordan det utvikler seg. Det har alt å si!

