Luftblærer i ny båt
Kjøpte ny båt i april 2007. Nå har det løsnet flak av båten under og gjennom en bekjent av meg som bygger båter, har jeg fått vite at det er en støpefeil hvor det er luft i "båten" noe
som de samtykket til både hos båtbygger og leverandør. Har også oppdaget 2 blærer til etter at selger sa de hadde gått over båten
Dette problemet sier min bekjent at kan være flere plasser som kan dukke opp senere. Jeg husker ved båtpussen ifjor at jeg fikk reparert lignende skade, men da trodde jeg det
bare var en avskalling som var normalt.
Leverandør er villig til å reparere skade som er oppstått , men jeg er nå veldig usikker da dette kan være noe mer. Hva gjør jeg??
Dersom du har kjøpt båten som forbruker (”privatperson”) av en forhandler, gjelder forbrukerkjøpsloven fra 2002 for ditt kontraktsforhold. Med mindre du i kjøpekontrakt har avtalt gunstigere vilkår, vil forbrukerkjøpsloven sikre dine rettigheter ved feil og mangler som de du beskriver. Med mindre mangelen er uvesentlig kan du velge å heve kjøpet i medhold av forbrukerkjøpsloven § 32. Selgeren kan imidlertid komme deg i møte med å tilby omgående reparasjon (”retting uten opphold”) i medhold av § 29. i medhold av § 30 stilles følgende krav til slikt reparasjonsforsøk fra selger:
Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.
Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.
Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.
Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.
Som du ser er det begrenset hvor mange reparasjonsforsøk selger har krav på før du kan kreve heving av kjøpet og få kjøpesummen tilbake. Det forutsettes også at du slipper store ulemper ved rettingen. Dersom dine ulemper ved eventuell retting blir vesentlige, kan du kreve umiddelbar heving av kjøpet overfor selger.
Lykke til!
Med vennlig hilsen
Jon Eivind Svagård
www.rettogrimelig.no