Lurer IRC-reglen
MC34 ble seilt med litt lite duk under testingen, men vinden var over 40 knop i kastene.
MC 34 har tøffe linjer og er stor cockpit.
Avlastere på bommen for å hindre kompresjon av selve bommen når uthall, eller reveliner strames hardt
Meget funksjonell cockpit. Genuavinsjene står samlet, noe som er ideelt for shorthandseiling.
Innredningen er satt helt i borde. Her er byssa.
Grei do, men stuerom, samt sjøkøya bak.
Små løkker for lebrett i salongen, typisk fransk.
Båten har en stor forpigg
Slik skal hekksjøen se ut. MC34 har ingen planingsterskel, og seiler tidlig raskere enn egen vannlinjelengde.
MC 34 har en meget funksjonell cockpit, og selvfølgelig en rorkult.
Designeren Lionel Huetz og båtbyggeren Samuel Marsaudon.
Lurer IRC-reglen

Lurer IRC-reglen

Komfort må til for å vinne regattaer. MC34 skal være en Fastnet Race-killer.

Publisert Sist oppdatert

MC34 fra Frankrike er nominert til Årets Båt. Båten er bygget av et spesialverft som vanligvis bygger avanserte konstruksjoner som trimaranen IDEC, som er raskeste båt rundt jorda solo.

Fem års dypdestudie

MC 34 er en unik seilbåt. Båten er egentlig en dyp designstudie for Marc Lomard. Om bord på testseilingene er Lionel Huetz, en nyutdannet båtdesigner som har jobbet fem år bak en datamaskin for å få frem en optimal cruiser/racer. Mye av tiden har gått med på finne den riktige formen for minimal motstand gjennom vannet. Dataprogrammene har nå blitt så bar at de nesten kan sammenlignes med tanktesting.

MC34 ble seilt med litt lite duk under testingen, men vinden var over 40 knop i kastene.
Avlastere på bommen for å hindre kompresjon av selve bommen når uthall, eller reveliner strames hardt
MC 34 har en meget funksjonell cockpit, og selvfølgelig en rorkult.
Lurer IRC-reglen
Meget funksjonell cockpit. Genuavinsjene står samlet, noe som er ideelt for shorthandseiling.

Smalt skrog

IRC er en regel hvor kriteriene for hvordan måletallet blir er hemmelig, men allikevel antar designerne hva som er avgjørende for at en båt skal få et så lavt måletall som mulig. Lionel Huetz har valgt et skrog med mye volum. Den har et negativt spring som bidrar til mer plass under dekk. Skroget har også en beskjeden bredde, men kraftige knekkspant gjør allikevel til at den har mye skrogstabilitet i forhold til konkurrenter. MC34 har videre en relativt grunn kjøl, og stikker kun 2 meter for å lure reglen, men allikevel er kjølbladet like langt som A35, fordi at skroget er grunnere. Selve kjølbladet er uten bulb, noe som bidrar til økt våt flate, og som gir mindre løft. Kjølen veier 1,9 tonn og er av bly.

MC 34 har også mye overheng, både i baugen og hekken, noe som gjør vannlinjelengden kortere på papiret, enn hva den blir i praktisk på vannet.

Stor og åpen salong. Det er ingen innerliner under dekk for å spare vekt, men finishen er ok, takket være mye manuelt arbeid.
Grei do, men stuerom, samt sjøkøya bak.
Innredningen er satt helt i borde. Her er byssa.

Kostbar

MC 34 ble bygget først som et ego-prosjekt for Samuel Marsaudon som er sjefen for Marsaudon Composites. Uten å si det rett ut, så er båten et resultat av ledig kapasitet på verftet på grunn av dårlige tider. Men båten har fått mye oppmerksomhet, og verftet håper på å bygge tre nye båter i vinter, tross for at prisen er høy. MC 34 koster like mye som J/111, som er litt høyere, men Samuel Marsaudon hevder at det ligger mange flere timers arbeid bak MC 34.

Designeren Lionel Huetz og båtbyggeren Samuel Marsaudon.
Slik skal hekksjøen se ut. MC34 har ingen planingsterskel, og seiler tidlig raskere enn egen vannlinjelengde.

En vinner

Samuel Marsaudon og designeren Lionel Huetz er med på testseilingen utenfor Southampton. Båten slipper vannet fantastisk, men gutta er litt redde for å sette alle kluter. Båten har i dag ett ror som gir mindre våt flate, og dermed mindre friksjon, men nå skal båten bygges om til to ror, noe som gjør at den kan presses hardere uten å ha fult mannskap på ripa.

– Båten skal seile Fastnet Race neste år, og der vil den bli en killer, hevder konstruktøren. Den lave vekten vil gjøre at den flyt. Det er særlig på fokkeslør t den har sin styrke. Den skal plane raskere enn konkurrentene.

På baneseilas vil vi ikke ha samme fordel av den lave vekten, og det stabile skroget. MC34 skal seile på kryss som konkurrentene, og trekker frem A 35.

Båten har en stor forpigg
Små løkker for lebrett i salongen, typisk fransk.
MC 34 har tøffe linjer og er stor cockpit.

For shorthand

Stor stabilitet, planeegenskaper og lavt måletall er oppskriften. Båten er også utviklet med tanke for shorthandseiling, og regner med at den blir en killer i Transquadra, en populær Trans Atlantisk shorthandregatta i Frankrike for mindre båter.

Noen data

LOA 10,5 m

Vannlinje 9,16 m

Bredde 3,46 m

Dybde 1,99 m

Vekt 3,65 tonn

Mastehøyde 16,72 m

Storseil 37,4 kvm

Forseil 30,3 kvm

Spinnaker 95 kvm

Motor 18 hk Nanni

Diesel 30 liter