Manglende utføring av service - påfølgende tap av garantirett!
I forbindelse med et garantiarbeid på motoren, ble det avtalt muntlig med merkeverksted at det samtidig skulle tas 50 timer service på motor/seildrev. Dette ble nevnt for forhandler 2 ganger, siste gang når de ringte meg ang. garantiarbeidet, etter at båten var levert hos dem. De var helt enig i at dette måtte gjøres og det passet bra siden båten skulle tas på land uansett. Motor var da gått 70 timer pga at det hadde tatt 5 uker å skaffe delen som skulle byttes! Derfor hastet dette!
Ved henting av båten ble motor og seildrev inspisert, oljene så ut som ny og jeg antok dermed at service var gjort. Etter at motoren nå er gått 130 timer etterlyser jeg regningen fra dette firmaet som da kan fortelle meg at det finnes ingen regning fordi dette ikke er utført. De har bare bytte olje på motor, noe som var nødvendig ifbm med garantisaken. De har verken bekreftet eller avkreftet at vi hadde denne avtalen. Båten ble levert og hentet på verkstedet av båtimportøren, derfor har jeg bare hatt telefonisk-kontakt med dem.
Motorleverandøren sier nå at jeg kan forvente meg avkorting eller avslag på garantisak på ting som evt skjer med motoren de kommende 5 år og som de mener kan skyldes at motor/seildrev ble kjørt 80 timer over angitt service intervall.
Jeg mener dette ikke er min feil og at jeg har vært i god tro! Jeg ville aldri kjørt motoren så lenge dersom jeg var klar over dette!
Det er ingenting som tyder på at motor/drev ikke har tålt dette (oljene ser fortsatt ut som nye, omtrendt), men jeg føler at jeg nå sitter uten garanti på motor/drev, eller iallefall med en kraftig redusert garanti. Jeg ser jo også for meg at manglende utført service lett kan bli brukt mot meg ved et eventuel motorhavari, uansett årsak som ofte vil være vanskelig å finne eksagt årsak til.
Hva bør jeg gjøre?
Du bør sørge for å få gitt merkeverkstedets ledelse skriftlig melding om at du forbeholder deg retten til å kreve erstattet av selskapet de tap du måtte komme til å lide som følge av at de ikke oppfylte avtalen om å utføre service samtidig med garantiarbeidet. Når slike tap måtte oppstå bør du umiddelbart deretter varsle merkeverkstedets ledelse og kreve omkostningene erstattet av selskapet. For øvrig vil jeg nevne at norsk kjøpslov og forbrukerkjøpslov gir kjøper omfattende reklamasjonsrettigheter helt uavhengig av selgers garantier. Det kan således være at selger / motorleverandøren har rettslig og økonomisk ansvar selv om garantien ikke skulle gjelde. Med vennlig hilsen Jon Eivind Svagård RETT OG RIMELIG Tlf 988 64 800