SEIL: Salona 380 ble prøveseilt forrige uke. Båten har fått moderne linjer.
skjermbilde20160518kl.08.45.37
STOR: Cockpiten har mye volum. Doble ratt er en selvfølge, også på en 38-foter.

Salona 380 er endelig på vannet

Dette er en av årets mest spennende seilbåter, og en viktig modell for det Kroatiske verftet.

Publisert Sist oppdatert

Vi skrev første gang om Salona 380 november 2014, men først nå er båten ferdig. Modellen erstatter Salona 38 som igjen var en ny utgave av Salona 37. Salona 37 ble kåret til Årets Båt i Europa i 2007, og gikk til topps i Seilas’ store test av båter i denne størrelsen i 2009. Det har skjedd mye på 10 år, og det var på høy tid med en oppdatert modell. Båter i denne størrelsen har blitt bredere, og fått mer volum. Det er synlig både i cockpit, og under dekk. Arcona 380, Dehler 38 og Xp 38 er alle båter som har tatt over for en marked som ble dominert av First 40,7 for 15 år siden.

Ca to millioner

Salona 380 starter på 150 000 euro, men det er for en strippet båt. Selv seil kommer i tillegg. For enkel turseiling er det mulig å få båten for under to millioner kroner, men for regatta havner prisen høyere. For å få båten opp på nivå med Xp38 så må du legge til rodrigg, oppgradert dekksutstyr og regattakjøl. Skott av sum og karbonfiber frister også.

GENNAKER: Salona kan leveres med uttrekkbart baugspryd, fast baugspryd, eller uten.
DESIGN: Maurizio Cossutti står også bak linjene til Salona 380. Seilas møtte konstruktøren under testseiling av More 55.

To eller tre

Salona ligger tett opp mot sine konkurrenter på mål. Båten kommer standard med to lugarer, men kan mot et tillegg på 40 000 levers med tre. Da blir badet flyttet frem, og stjeler plass for kartbordet. Standard innredning er i lys eik, men kan også leveres i teak mot et tillegg.

Første båt er utstyrt med cockpitbord og dacronseil, noe som tyder på at båten også vil bli markedsført inn mot turseiling.

Solid bygget

GENNAKER: Salona kan leveres med uttrekkbart baugspryd, fast baugspryd, eller uten.

Italienske Maurizio Cossutti står bak båtens konstruksjon. Cossuttis båter har hevdet seg godt i ORCi i de siste årene. Cossutti står også bak More 55 som Seilas seilte i Kroatia i slutten av mars. Salona 380 har mye tilfelles med More 55. Begge båtene er vakuumstøpt, og har vanntette skott både forut og akter. Salona 380 har også en stålramme i bunn av båten som tar opp krefter fra skrog og rigg.

Salona 380 i forhold til konkurrenter

. Salona 380 Maxi 120 Arcona 380 Xp38 Dehler 38
Skroglengde11,6 m11,65 m11,28 m11,58 m11,30 m
Vannlinje10,00  m10,60 m10,60 m10,36 m10,40 m
Bredde3,72 m3,75 m3,80 m3,70 m3,75 m
Dybde2,15 m2,30 m2,40 m2,40 m2,20 m
Vekt6300 kg6900 kg6800 kg6700 kg7100 kg
Ballast2270 kg2470 kg2400 kg2700 kg2300 kg
Storseil44,7 kvm46,6 kvm47,5 kvm48,5 kvm43,7 kvm
Fokk39,3 kvm37,5 kvm39 kvm37,1 kvm37,5 kvm

Lavere vekt

Salona 380 har tall som ligger tett opp mot sine konkurrenter. På vekt er den en vinner. Salona er 800 kilo lettere enn Dehler 38. Den er også lettere enn Xp38, men har også en tilsvarende lettere kjøl.

Salona har mindre seil enn Xp38 og Arcona, men litt mer enn Dehler. Vannlinjen er kortere, men det er kun når båten ligger på brygga. Cossutti vet hva som skal til for å få lavt måletall i ORCi, og kort vannlinje er sannsynligvis ett av grepene.

innredningsalona380
STOR: Cockpiten har mye volum. Doble ratt er en selvfølge, også på en 38-foter.