Utkikken

Med kurs for Volvo Ocean Race

I det du mottar denne utgaven av Seilas, har årets Volvo Ocean Race (VOR) nettopp startet fra Alicante i Spania. Syv båter med ni personer om bord i hver skal seile om kapp rundt jorden frem til slutten av juni neste år. Da går båtene i mål i Göteborg i Sverige etter ca. 40 000 nautiske mil utseilt.

Publisert Sist oppdatert

I det du mottar denne utgaven av Seilas, har årets Volvo Ocean Race (VOR) nettopp startet fra Alicante i Spania. Syv båter med ni personer om bord i hver skal seile om kapp rundt jorden frem til slutten av juni neste år. Da går båtene i mål i Göteborg i Sverige etter ca. 40 000 nautiske mil utseilt.

Ingen norske båter stiller til start denne gangen. For å finne siste norske deltager må vi tilbake 12 år, da Knut Frostad ble nummer seks av åtte båter med «Djuice». Ingen har siden klart å dra i gang et nytt, norsk prosjekt, men nå kan det være noe på gang igjen.

I det drømmesommeren var på hell og høststormene bygde seg opp i Atlanteren, kom nyheten om at Per Ottar Skaaret har kjøpt «Camper», båten som kom på andreplass under forrige Volvo Ocean Race for tre år siden. Den 70 fot lange seilbåten ble bygd i 2011 av Cookson Boats på New Zealand. Båten hadde den gangen en loggført toppfart på 40 knop. 

Skaaret har stilt båten til rådighet for Thomas Nilsson og Wolfpack Racing, som vil foirsøke sjøsette en ny satsing fra Norge. Det er langt frem til at en norsk båt deltar i VOR, men kjøpet av «Camper» gir en god treningsplattform for et eventuelt norsk lag om tre år.

«Camper» fikk de på billigsalg. Båten kan ikke lenger delta i Volvo Ocean Race etter at regelverket ble endret etter siste seilas. Den norske Volvo Ocean Racesjefen, Knut Frostad, innså da at VOR-sirkuset var i ferd med å prise seg ut av sponsormarkedet i en verden med økonomisk nedgang og usikkerhet.

I år stiller lagene til start med en helt ny båttype, Volvo Ocean 65. Tidligere har hvert enkelt lag hyret inn designer og verft for å bygge båtene, slik som Camper, mens båtene nå er helt like og bygd av arrangøren. De nye entypebåtene er et resultat av et tett samarbeide mellom Volvo Ocean Race-organisasjonen og Farr Yacht Design i USA, designfirmaet som har hatt større suksess med sine båter i Volvo Ocean Race enn noen annen designer.

Fordelen med Volvo Ocean 65-klassen er mange. For det første stiller deltagerne til start med like båter. Dermed er det seilerne selv som avgjør i større grad enn noen gang før. Forhåpentlig blir det også mindre frafall på grunn av feil og skader på båtene nå som alle er like. Sist, men ikke minst, er prislappen for et VOR-prosjekt blitt mye lavere enn før. I dag er mulig å ha et fullverdig Volvo Ocean Race-prosjekt for godt under 100 millioner kroner. Penger det og, men langt rimeligere enn tidligere.

Siden sist har også KNS fått en ny generalsekretær. I et intervju i denne utgaven av Seilas sier Anders Kristensen at han har stor tro på Volvo Ocean Race, både med norsk båt og Oslo som stop over-havn. Den tidligere toppseileren sier at han vil gå inn for å samarbeide med andre foreninger om å utvikle seilsporten videre, og han er klar på at KNS vil være en medspiller i et VOR-prosjekt.

Dermed er det lov å håpe at vi om tre år får se Volvo Ocean Race-flåten kappseile inn Oslofjorden. Med en norsk båt i spissen!

djuice_code_0_23693