En norsk konstruert seilbåt på Boot

Norsk båtindustri er dårlig representer i Dusseldorf, men vi fant en Bjarne Aas konstruksjon fra 1939.

Publisert

Boot, Dusseldorf

I hallen for luksusbåter det et smykke av en 6 meter bygget i Tyskland av verftet Robbe & Berking. Båten er bygget etter originale tegninger, men har en aluminiumsmast i stedet for den originale tremasten.

Ung båtbygger

På messen i Dusseldorf traff vi Nele Spitzley som var svært kunnskapsrik. – Jeg er helt gåen i armene etter å ha skrudd tvinger på 12 meteren vi holder på med, forteller Spitzley, som også i samme setning avslører at hun er båtbygger, Ikke bare et pent fjes på messen.

– Vi brukte syv måned er på å bygge 6-meteren av Bjarne Aas, mens 12 meteren vi nå bygger etter Anker Jensen-tegninger vil vi bruke to år på. Byggestart var i sommer.

– Det var interessant å bygge 6 meteren fra Bjarne Aas. Parallelt bygget vi også en 6-meter basert på tegningene til Olin Stephens. Det var mange likheter, men også store forskjeller, forteller den ferske båtbyggeren som ble utdannet i USA, og fikk direkte jobb hos Robbe & Berking.

Sølvsmed

Robbe & Berking er egentlig et sølvsmedfirma, men selskapets sjef er uhyre opptatt av gamle klassikere, og starter med å restaurere eldre båter. Nå bygger verfte både seilbåter og motorbåter og teller 25 ansatte. 6-meteren på utstillingen er bygge nummer fire. Om du ønsker en tilsvarende 6 meter, så må du ut med 200 000 euro, eller over 1,5 millioner kroner i følge Nele Spitzley. Det koster båten uten rigg. Både 6-meteren på utstillingen og 12-meteren som er i produksjon er kjøpt av danske kunder.

Les mer om 12-meteren har under bygging her.

Nele Spitzley Nele Spitzley er utdannet trebåtbygger i USA, og jobber nå med en 12-meter etter Anker jensens tegninger. Båten skal være ferdig i 2013.