Saml i forskipet
Åpen mot akterkøyene
Messens råeste seilbåt

Messens råeste seilbåt

Pacer 376 er bygget i Afrika, men har mer moderne linjer enn de fleste seilbåtene i Dusseldorf. Få kan matche vekten i forhold til seilarealet også.

Publisert Sist oppdatert

Pacer 376 er tegnet av Alexander Simonis and Maarten Voogd, samme konstruktørpar som Dehler 35, 44 og 60. Båten var faktisk så spennende at den ble lansert som Dehler 38 høsten 2008. Meningen var at verftet i Sør Afrika skulle bygge båten for Dehler. Men etter det fikk Dehler finansielle problemer, og etter at Hanse kjøpte Dehler ble avtalen brutt. Derfor blir båten nå markedsført under sitt orginale navn.

Les om båten som Dehler her

Tre utgaver

Båten kommer i flere versjoner for å nå bredest mulig. Den utstilte båten er versjonen i midten og skal være en cruiser/racer som sannsynligvis seiler fra de fleste båtene i samme størrelse. Mer spennende er racing versjonen hvor vekten er redusert over 600 kilo. Båten har skott av kompositt, karbonmast og en kjøl som stikker hele 2,6 meter. I bunn av den sitter det en blybulb. Sammen med skrogets kraftige knekk vil den få stor stabilitet og kan bære mye seil. Polardiagrammet til cruiser/racer på utstillingen viser at den vil gå 18 knop på slør i 25 knops vind.

Annerledes under dekk

Skroget er 3.75 bredt. I cockpiten har man følelse av å være i en større båt. Også under dekk er det mye volum, i hvert fall bak masten. Båten har to brede køyer akter, som er plassert rett bak leideren. Salongbenkene er plassert helt ut i bordet. Det gjør innredningen meget åpen. Foran er det en trang forpigg, og et lite bad. Løsningen vil nok ikke falle helt i smak for seilere som også vil seile tur. I denne versjonen er ikke innredningen spesielt lett. Salongbordet har tunge klaffer, og benken i byssa er i korian.

Litt for dyr

Båten har tøffe linjer, men trenger et desinggrep under dekk. Slik som den er nå, vil den nok fungere bedre i racingversjonen hvor konseptet er rendyrket. Den utstilte versjonen koster 173 000 euro, og racingversjonen 199 000

Vi har skrevet om båten flere gangr før, første gangen i juni 2007. Her er saken

Stefan Blom har filmet båten i Dusseldorf. Her er hans videorapport