ENORM: SY300 er 90 meter, eller 300 fot.

300-fots miljøyacht produserer egen energi

SY300 skal seile raskere enn alt annet, og samtidig høste energi.

Publisert Sist oppdatert
RASK: SY300 får et lettdrevet skrog og en effektiv rigg.

Superyachter slipper vanligvis enorme mengder klimagasser per hode, og det har heldigvis mange merket seg. Nå er det inn å tenke miljø, selv for dem med de tykkeste lommebøkene. Verdens nest største seilfartøy, «Black Pearl», har elmotorer, og har hybriddrift. 

LES: Verdens ti største yachter

Kraftverk under skroget

Designeren Philip Briand har nå konstruert en 90 meters seilbåt som er bygget for høye hastigheter. Vi snakker om 20 knop eller kanskje mer. Høy fart gir muligheter til å høste mye energi ut fra vannstrømmen under skroget. I 15 knops fart skal den hente 500 kW med strøm. Dette er energi nok til å fylle en Tesla på under 12 minutter. Energien vil bli lagret på batterier, som igjen gir strøm til komforten som kreves om bord.

Vindkraftanlegg

SY300  blir en preformance-cruiser i enorme dimensjoner. Det blir verdens største yacht med konvensjonelle master. SY 300 blir en ketch, hvor fremre mast blir 95,3 meter høy.  Samlet seilareal på kryss blir 3560 kvadratmeter, og 6600 kvadratmeter på lens. Spinnakeren alene blir på 3500. SY300 vil bli verdens fjerde største private seilfartøy. Philip Briand har god erfaring med slike yachter. Riggen blir en utvikling fra «Badis» på 70 meter som i dag er den 10. største. 

Sprek design

Fartøyet får tre dekk og en moderne negativ baug. Den får en spesiell elegant flybrigde med cockpit. Her blir det også spiseplass for 16 personer.

Fartøyet på 1 550 tonn blir innredet med seks gjestelugarer og plass til et mannskap på 17 personer.

LES: Superyachter viser vei

 

 

 

 

 

 

FLYBRIDGE: Fartøyet får tre dekk. Cocpiten er plassert på en flybridge.
DESIGN: Philip Briand har også designet 70 meter lange «Badis» som har en tilsvarende karbonrigg.