BUTT: Maxi 650 kan beskrives som en 30-foter med avkappet baug og hekk. Båten kan kun være 6,5 meter lang.
BUTT: Maxi 650 kan beskrives som en 30-foter med avkappet baug og hekk. Båten kan kun være 6,5 meter lang.
KNEKK: Vector 650 har en knekk i skroget som fungerer som baug når båten krenger.
KNEKK: Vector 650 har en knekk i skroget som fungerer som baug når båten krenger.
KLATT: Maxi 650 er som et såpestykke under vannlinjen.
KLATT: Maxi 650 er som et såpestykke under vannlinjen.
RAMME: Båtene må ha enkeltlaminat, men laminatet blir bygget tykkere med en type matte med luft. En avansert ramme tar opp krefter. Maxi 950 veier bare 950 kilo komplett.
RAMME: Båtene må ha enkeltlaminat, men laminatet blir bygget tykkere med en type matte med luft. En avansert ramme tar opp krefter. Maxi 950 veier bare 950 kilo komplett.
BUTT: Vektor 650 kan beskrives som en 30-foter med avkappet baug og hekk. Båten kan kun være 6,5 meter lang.
BUTT: Vektor 650 kan beskrives som en 30-foter med avkappet baug og hekk. Båten kan kun være 6,5 meter lang.

Butt baug også for de serieproduserte

Mini Transat-klassen er under utvikling, og tilveksten imponerer. Nå slåss to verft om å ta tronen fra Pogo.

Publisert Sist oppdatert
VEKST: 19 nye minier med butt baug har blitt bygget i vinter for Serie-klassen. 8 av disse er Vektor 650.
VEKST: 19 nye minier med butt baug har blitt bygget i vinter for Serie-klassen. 8 av disse er Vektor 650.

Det er alt åtte år siden  David Raison vant Proto-klassen Mini Transat med egenkonstruert båt med butt baug. Siden den gang har denne typen skrog dominert klassen. Konstruksjonen var så vellykket at både Class 40 og IMOCA justerte reglen slik at slike uestetiske båter ikke fikk lov til å seile. Siden den gang har alle lette regattabåter fått mer volum i forskipet. Filosofien er at båter som planer ikke trenger en skarp baug for å skjære igjennom bølgene. Volumet hindrer baugen i å dykke, og øker stabiliteten. 

LES: Vant med ny baug

Nå også i serie-klassen

Mini Transat ble etablert for å skape en billig klasse for shorthandseiling på havet, men også disse 21-fots lange båtene ble dyre og spesialiserte. Det ble derfor innført en klasse for serieproduserte båter hvor det er forbudt med avanserte materialer og teknologier. Seriebåtene har aluminiumsmast og fast kjøl og skrog av glassfiber, mens protoklassen har karbonskrog og rigg, og vippekjøl. Nå har de også foiler.

Mini Transat miljøet har trodd at seriebåtene er for tunge for butt baug, men dette synet har tydeligvis snudd. I vinter har to verft tatt frem slike båter som begge utfordrer Pogo som i de senere årene har dominert klassen totalt. 

Vi testet Pogo3 i 2014, les: Klar for havet i 21 fot

Raison-design raskest

De to nye serie-miniene med butt baug er konstruert av David Raison og av Etienne Bertrand. Bertrand har hatt suksess i Serie-klassen med Ofcet 650 som dominerte før Pogo. Raison har hatt suksess i Proto-klassen. Så langt er det registrert 11 Maxi 650 bygget av IDBmarine, konstruert av Raison, og 8 Vector 650, bygget i Polen, konstruert av Bertrand.

Vector 650 starter på 39 000 euro uten moms. Det er 10 000 under Maxi 650 som blir bygget i Frankrike. Maxi 650 er litt dyrere enn Pogo3. 

Under Plastimo Lorient Mini 650 i staren av måneden tok en Maxi 650 både gull og bronse med en Pogo i mellom. Pogo har dominert, mye takket ett  felles treningsopplegg verftet har kjørt. Det har gjort seriebåtene nesten like raske som Proto. Med butt baug kan forskjellen minke. Protoens nye våpen er foiler. 

LES: Ny Pogo skal fly

 

 

 

NY: Maxi 650 fra IDBmarine er konstruert av David Raison, mannen som startet trenden.
NY: Maxi 650 fra IDBmarine er konstruert av David Raison, mannen som startet trenden.
DEKK: Maxi 650 har et tre meter bredt skrog, og breden fungerer nesten som en katamaran.
DEKK: Maxi 650 har et tre meter bredt skrog, og breden fungerer nesten som en katamaran.
KLARE: Maxi 650 koster 49 426 euro uten moms, og er dyrere enn Pogo3 og Vector 650.
KLARE: Maxi 650 koster 49 426 euro uten moms, og er dyrere enn Pogo3 og Vector 650.